امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
0

زاویه بین ثانیه شمار و دقیقه شمار

زاویه بین عقربه ثانیه شمار و دقیقه شمار در زمان معین را بدست آوریم باید دقیقه را در 6 و ثانیه را در 5.9 ضرب کنیم و حاصل این دو را از هم کم کنیم.

علت این کار چیست؟

در فاصله ی بین دو دقیقه، عقربه دقیقه شمار، 6 درجه از دایره را طی می کند.

و در فاصله ی بین دو ثانیه هم عقربه ثانیه شمار 6 درجه می پیماید اما در همین زمان، دقیقه شمار به اندازه 0.1 درجه جلو می رود و در نتیجه ثانیه شمار به اندازه ی 5.9 درجه با آن اختلاف خواهد داشت.

گر زاویه به دست آمده از 180 درجه بیشتر شود، آن را از 360 کم می کنیم.

مثال: در ساعت 25. 45. 3 زاویه بین دو عقربه دقیقه شمار و ثانیه شمار چند درجه:

45×

25×

0

قطر همیشه از گوشه (زاویه) شکل به گوشه مقابل وصل می شود.

مثل خط تقارن نیست که بتواند از وسط ضلع هم رسم بشود.

قطر فقط و فقط از زاویه‌های شکل به زاویه دیگر وصل می‌شود و مهم هم نیست که حتما با کشیدن قطر شکل به دو قسمت مساوی تقسیم بشود یا نه!

نصف کردن شکل، فقط و فقط در خط تقارن است که باید طوری رسم شود که شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم کند طوری که اگر از روی همان خط بخواهیم شکل را تا کنیم دو قسمت شکل کاملا همدیگر را بپوشاند.

حالا تعدادشو چه طوری پیدا کنیم؟

هر شکلی به شما دادند هر چند ضلع داشت اول تعداد ضلع‌ها را بشمارید بعد پایین بنویسید مثلا مثلث:

1 2 3

حالا عدد یک را حذف کنید و دو عدد از سمت راست را هم حذف کنید چی موند؟ هیچی پس مثلث قطر ندارد

حالا پنج ضلعی:

1 2 3 4 5

حالا عدد یک را حذف کنید دو عدد اول از سمت راست را هم حذف کنید چه عددهایی ماند؟

2 و 3 ماند درسته؟ این دو را با هم جمع کنید تعداد قطر شکل به دست می‌آید.

میشه:

2 +

شش ضلعی:

1 2 3 4 5 6

عدد یک را از سمت چپ حذف کنید.

و دو عدد اول سمت راست را هم حذف کنید.

بقیه اعدادی که مانده آنها را با هم جمع کنید تا تعداد قطر شش ضلعی به دست بیاید.

میشه:

2+3+

0

روش های تشخیص ترکیب اضافی و وصفی

1- کسره بین دو کلمه را حذف می کنیم سپس بعد از کلمه ی اول ویرگول می گذاریم و در آخر فعل (است) قرارمی دهیم. اگر عبارت معنی داد ترکیب وصفی و اگر معنی نداد ترکیب اضافی است.

مثال:

اتاقِ تمیز –اتاقْ، تمیز است: چون معنی دارد ترکیب وصفی است یعنی کلمه ی اتاق «موصوف» و کلمه ی تمیز«صفت» است.

اتاقِ مدیر – اتاقْ، مدیر است:چون معنی ندارد ترکیب اضافی است یعنی کلمه ی اتاق «مضاف» و کلمه ی مدیر «مضاف الیه» است.

2- به آخر کلمه ی دوم (تر) اضافه کنید اگرعبارت معنی داد ترکیب وصفی است.و اگر معنی نداد ترکیب اضافی است.

مثال:

مادرِ دلسوز –مادرِدلسوزتر: چون معنی دارد ترکیب وصفی است یعنی کلمه ی مادر «موصوف» و کلمه ی دلسوز«صفت» است.

مادرِ من –مادرِ من تر: چون معنی ندارد ترکیب اضافی است یعنی کلمه ی ماد «مضاف» و کلمه ی من «مضاف الیه» است.

3- کلمه ی بسیار را در وسط دو کلمه قرار می دهیم؛ اگرعبارت معنی داد ترکیب وصفی است.و اگر معنی نداد ترکیب اضافی است.

شهرِ تمیز –شهرِ بسیار تمیز: چون معنی دارد ترکیب وصفی است یعنی کلمه ی شهر «موصوف» و کلمه ی تمیز «صفت» است.

شهرِ تکاب –شهرِ بسیار تکاب: چون معنی ندارد ترکیب اضافی است یعنی کلمه ی شهر «مضاف» و کلمه ی تکاب «مضاف الیه» است.

4 –کلمه ی «ی» را در آخر کلمه ی اول اضافه می دهیم؛ اگرعبارت معنی داد ترکیب وصفی است. و اگر معنی نداد ترکیب اضافی است

0

ای مردم + بدانید+ تلاش کند+ داشته باشد +می رسد +می رسد (که حذف شده)

شبه جمله + فعل + فعل + فعل + فعل +(فعل حذف شده)

گاهی در جمله عبارتی شبیه به فعل می آید که هرگز فعل نیست.

مانند مصدر ها،بنابراین، این گروه هرگز در شمارش، جمله محسوب نمی شوند.

مثال: هنگام رفت وآمد از خیابان احتیاط کن. (یک جمله)

کار کردن وتلاش کردن رمز موفقیت است. (یک جمله)

نکته:گاهی فعل ها به صورت مخفف می آیند.درشمارش جمله ها

محسوب می شوند

مثال:من آن نی ام که تورراها کنم.(من آن کسی نیستم که تورارهاکنم)

شبه جمله ها بر دو نوع هستند:

1- منادا منادا را از حروف ندا تشخیص می دهیم.

حروف ندا عبارتند از: ای، یا، ایا، «ا» در پایان واژه،

- (بدون هیچ علامتی) یعنی از لحن نوشته یا کاما متوجه می شویم.

2- صوت عبارتند از:

برای آرزو و دعا: کاشکی، کاش، ای کاش، آمین، الهی

برای تشویق به به، آفرین، احسنت،بارک الله، مرحبا،خوشا

برای تاسف و درد آه، درد، دریغا، دریغ، ای داد،فریاد، وای

برای تعجب به، وه، عجب، چه عجب، عجبا، شگفتا

برای تنبیه امان، الامان، مبادا، زنهار، هان

برای احترام چشم، به چشم، بله قربان

برای قبول و تصدیق بله، آری، ای، ای والله

برای دستور خاموش، ساکت، یالله، بسم الله

0

ما که اطفال این دبستانیم -- همه از خاک ِ پاک ِ ایرانیم

ما همانند کودکانی که در یک دبستان پرورش پیدا می کنند همگی پرورش یافته خاک پاک ایران هستیم(اشاره به هم وطن بون)

معنی کلمات: اطفال: جمع طفل، کودکان/ دبستان: مکتب، محل آموزش کودکان

آرایه ها: ما مثل اطفال: تشبیه / دبستان: استعاره از وطن / خاک و پاک: جناس

*****

همه با هم برادر وطنیم -- مهربان, همچو جسم با جانیم

همه ماها باهم برادارن وطنیم , و مانند جسم و جان نسبت بهم مهربانیم

معنی کلمات: وطن: میهن، سرزمین

آرایه ها: ما مثل برادر: تشبیه / ما با هم مثل جسم با جان مهربان هستیم: تشبیه / جسم و جان: تضاد

*****

اشرف و اَنجَب ِ تمام مِلَل -- یادگار قدیم دورانیم

شریف ترین و نجیب ترین آدم ها در تمام دنیا هستیم , و این را از زمان های دور به یادگار داریم (اشاره به بزرگی ایران در گذشته)

معنی کلمات: اشرف: به معنی شریف‌تر، گرامی تر/ انجب: به معنی نجیب‌تر/ ملل: جمع ملت، کشورها

آرایه ها: بیت اغراق دارد.

*****

وطن ما به جای مادر ماست -- مادر خویش را نگهبانیم

برای ما وطن مانند مادرمان است و از مادر خود (وطن) همواره محافظت می کنیم

معنی کلمات: نگهبانیم: از آن دفاع می‌کنیم

آرایه ها: وطن مثل ما: تشبیه / ما و مادر: جناس / مادر: تکرار

*****

شکر داریم کز طفولیت -- درس حُبّ الوطن همی خوانیم

از خداوند سپاسگزاریم که به ما از دوران کودکی درس دوست داشتن وطن را یاد داده اند

معنی کلمات: شکر: سپاسگزاری/ طفولیّت: کودکی/ حبّ: دوست داشتن / حبّ الوطن: وطن دوستی، دوست داشتن وطن/ همی‌خوانیم: می‌خوانیم

*****

چون که حُبِّ وطن ز ِ ایمان است -- ما یقینا ز اهل ِ ایمانیم

چون که دوست داشتن وطن از روی ایمان و اعتقاد است و به طور حتم ما جز انسان های با ایمانیم

معنی کلمات: یقیناً: قطعاً، مسلّماً، مطمئناً / ز: مخفف از

آرایه ها: تلمیح به حدیث پیامبر

*****

گر رسد دشمنی برای وطن -- جان و دل, رایگان بیفشانیم

اگر روزی برای کشور عزیزمون ایران دشمنی پیدا شود , برای حفظ و نگهبانی از آن حاضریم جان خود را بدهیم.

معنی کلمات: رایگان: مفت، مجانی، بدون هیچ هزینه ای/ بیفشانیم: نثار کنیم، فدا کنیم

آرایه ها: جان و دل: تناسب

ایرج میرزا - درس هفتم

درک مطلب:

1. با آهنگ حماسی

2. چون ایران کشوری بسیار کهن است.

تدوین: خانم بابایی

0

نام و شکل علامت: نقطه (.)

وظیفه: درنگ کامل

موارد کاربرد:

یک. در پایان جمله هاى کامل خبرى یا انشایى.

دو. پس از پایان یافتن پی نوشت هاى ارجاعى یا تفصیلى.

سه. پس از نشانه هاى اختصارى.مثال: دکتر.ر

چهار. پس از شماره ردیف رقمى یا حرفى.مثال: 1.

نکته: در میان جمله هاى مرکّب، هرگز نباید نقطه را به عنوان نشانه مکث کامل نهاد.

نام و شکل علامت: بند، ویرگول، کاما (،)

وظیفه: درنگ کوتاه

موارد کاربرد:

یک. میان جمله هاى پایه و پیرو.

دو. قبل و بعد از بدل، اگر بدل در میان جمله باشد.

سه. بین همه واحدهاى هم اِسناد:

چهار. براى ساده سازى فهم جمله.

پنج. بین بخش هاى مختلفِ نشانى اشخاص و اماکن; و میان اجزاى پس از نام مأخذ در نشانى مآخذ:

شش. بعد از فعل وصفى.

نام و شکل علامت: نقطه بند، نقطه ویرگول (;)

وظیفه: درنگ متوسّط

موارد کاربرد:

یک. جدا کردن بخش هاى مستقلّ یک جمله طولانى.

دو. پس از مناداى ادامه دار:

نام و شکل علامت: دو نقطه، نشان تفسیر (:)

وظیفه: توضیح و تفسیر

موارد کاربرد:

یک. قبل از نقل قول مستقیم:

دو. میان نام نویسنده و مأخذ در پی نوشت ارجاعى.

سه. میان کلمه و معنى آن در پانوشت.

نام و شکل علامت: نشانه پرسش، پرسش نما (؟)

وظیفه: پرسش

موارد کاربرد:

یک. در پایان جمله هاى پرسشى.

دو. براى نشان دادن تردید:

نام و شکل علامت: نشان عاطفه، علامت خطاب، نشانه تعجّب (!)

وظیفه: نمایاندن عاطفه

موارد کاربرد:

یک. در پایان جمله هاى عاطفى براى نمایاندن عواطفى مثل دعا، نفرین، آرزو، تحسین، تعجّب، و تأسّف.

دو. پس از منادا، هنگامى که ندا در همان جا پایان پذیرد:

نام و شکل علامت: دو کمان، پرانتز، کمانک ()

وظیفه: توضیح

موارد کاربرد:

یک. بیان سال ولادت و وفات:

دو. آوردن معادل یک کلمه یا اصطلاح در درون متن.

سه. نشان دادن طرز تلفّظ کلمه و آوانگارى، به ویژه در کتب لغت:

نام و شکل علامت: قلاّب، دو قلاّب، کروشه []

وظیفه: افزایش

موارد کاربرد:

یک. افزایش کلمه یا عبارتى به متن اصلى:

دو. ذکر دستورهاى اجرایى در فیلمنامه یا نمایشنامه:

نام و شکل علامت: خط فاصله، نیمخط، پیوست نما،خط تیره شکل:

وظیفه: پیوند

موارد کاربرد:

یک. قبل و بعد از جمله معترضه.

دو. پیش از نقل قول مستقیم در مکالمه یا داستان.

سه. جدا کردن ارقام از یکدیگر.

نام و شکل علامت: سه نقطه، نشانه تعلیق (...)

وظیفه: تعلیق

موارد کاربرد:

یک. به جاى یک یا چند کلمه حذف شده.

نکته: اگر این علامت در پایان جمله باشد، نقطه اصلى آخر جمله نباید فراموش شود.

دو. به جاى بخش هایى از متن در خلاصه نویسى.

سه. نشان دادن مکث در نمایشنامه، فیلنامه، و داستان.

نام و شکل علامت: نقل قول (گیومه) («»)

وظیفه: خبر رسانی و هشدار و رد مسئولیت

کاربرد:

یک. برای ذکر نقل قول:

دو. هنگامی که کلمه‌ای نامتعارف یا کم کاربرد باشد

سه. هنگامی که نویسنده بخواهد مسئولیت کاربرد لفظی را نپذیرد:

چهار. هنگامی که احتمال خط واژه‌ای بیگانه با یکی از الفاظ فارسی وجود داشته باشد:

پنج. هنگامی که با زبان فارسی درباره الفاظ زبان فارسی بحث شود:

نام و شکل علامت: تکرار، ایضا (//)

وظیفه: تکرار

کاربرد:

چنانچه کلمات مشابهی در چند سطر تکرار شده باشد، در سطرهای زیرین به جای نوشتن آنها از علامت تکرار استفاده می‌شود.

نام و شکل علامت: ستاره *

وظیفه: توجه

ستاره سه کاربرد دارد:

یک. علامت ارجاع دادن به زیرنویس است.

دو. زبانشناسان آن را در بالای جمله‌هایی می‌گذارند که از نظر دستوری صحیح نیست:

سه. در زبانشناسی تاریخی در بالای کلمات بازسازی شده می‌آید. یعنی کلماتی که محقق آن را به قیاس با محتوا یا صورت متن و کلمات دیگر ساخته است و صورتی مفروض است.

نام و شکل علامت: پیکان (فلش) (←)

وظیفه: هدایت

کاربرد:

یک کاربرد پیکان برای ارجاع دادن در فرهنگها است:

کاربرد دیگر این علامت هنگامی است که بخواهند ترتیب به دست آمدن نتیجه‌ای را نشان دهند:

تدوین: بابایی

0

قالب شعر: غزل

«غزل در ادب فارسی به قالبی از شعر سنتی فارسی می‌گویند. در قالب غزل که معمولاً بین 5 تا 14 بیت دارد، مصراع بیت نخست با مصراع‌های زوج هم قافیه است.

موضوع اصلی غزل بیان عواطف و احساسات، ذکر زیبایی و کمال معشوق و شکوه از روزگار است.»

شعر ای مادر عزیز شاعر: ابوالقاسم حالت

بیت اول

ای مادر عزیز که جانم فدای تو (باشد) قربان مهربانی و لطف و صفای تو (باشد) (3 سه جمله)

معنی: (خطاب به تو هستم) ای مادر عزیزم که جانم را فدایت می کنم، جانم را فدای مهربانی و محبت و صفای تو می کنم.

تحلیل بیت اول

حرف ندا: ای منادا: مادر

ردیف: تو/ تو قافیه: فدای/ صفای

آرایه: تناسب (مهربانی، لطف، صفا)

ترکیب وصفی: مادر عزیز ترکیب اضافی: جانم / فدای تو / قربان مهربانی / صفای تو

بیت دوم

هرگز نشد محبت یاران و دوستان هم پایه ی محبت و مهر و وفای تو (1 جمله)

معنی: هرگز محبت و صفای دوستان به پای محبت و مهر و وفای تو نمی رسد.

تحلیل بیت دوم

نهاد: محبت یاران و دوستان

آرایه: مراعات نظیر (مهر، محبت، وفا) هم پایه: برابر، مساوی

مهرت برون نمی رود از سینه ام که هست این خانه، خانه ی تو و این دل، سرای تو (است) (3 جمله)

معنی: مهربانی تو از سینه ام بیرون نمی رود، زیرا خانه و سرای دل من همیشه جایگاه تو است.

تحلیل بیت سوم

برون: مخفف بیرون، قید سرا: خانه مهر: دوستی، مهربانی

ترکیب اضافی: مهرت / سینه ام / خانه ی تو / سرای تو ترکیب وصفی: این خانه / این دل

نهاد: مهر / این خانه / این دل

ای مادر عزیز که جان داده ای مرا سهل است اگر که جان دهم اکنون برای تو (4 جمله)

معنی: ای مادر عزیزم که به من جان بخشیده ای، حالا اگر جانم را فدای تو کنم آسان است و ارزشی ندارد.

تحلیل بیت

سهل: آسان، راحت. منادا:مادر

ترکیب وصفی: مادر عزیز مفعول: جان قید: اکنون نهاد: تو (برای فعل داده ای)

آرایه: جان دهم کنایه از فدا شوم

خشنودی تو مایه ی خشنودی من است زیرا بود رضای خدا در رضای تو (2 جمله)

معنی: اگر تو راضی و خشنود باشی من هم راضی و خشنودم، زیرا رضایت تو باعث خشنودی خداوند می شود.

تحلیل بیت پنجم

مایه: سبب، باعث

نهاد: خشنودی تو / رضای خدا

ترکیب اضافی: خشنودی تو / مایه ی خشنودی / خشنودی من / رضای خدا / رضای تو

گر بود اختیار جهانی به دست من می ریختم تمام جهان را به پای تو (2 جمله)

معنی: (مادرم) اگر اختیار جهان در دستانم بود، تمام دنیا را برای قدرشناسی به پای تو می ریختم.

تحلیل بیت شش

نهاد: اختیار جهانی / من

ترکیب اضافی: اختیار جهانی / دست من / پای تو ترکیب وصفی: تمام جهان

مفعول: تمام جهان

آرایه: می ریختم تمام جهان را به پای تو کنایه از هدیه کردن و بخشیدن تمام جهان

0

اگر عدد های شما بدون اعشار بودند با اضافه کردن دهم.

مثال: بین (2 و 3) 3 عدد بنویسید.2/1...2/2...2/3

اگر عدد دهم داشت می توانیم صدم و هزارم و ده هزارم..... اضافه کنیم.

مثال: بین (6/1 و 6/2)3 عدد بنویسید.6/13...6/14...6/16

اگر عدد هزارم هم داشت ده هزارم و صدهزارم.... اضافه می کنیم.

مثال: بین دو عدد(6/23 و 6/24)3 عدد بنویسید. 6/234999...6/2359...6/2378

و تا آخر با این صورت می توانیم ادامه بدهیم.

تدوین: خانم بابایی

0

«خوشا آنان که الله یارشان بی به حمد و قل هو الله کارشان بی»

معنی: خوش به حال کسانی که خداوند یارشان بود و کار آن ها ذکر خداوند و مناجات با او بود.

واژه: خوشا: خوش به حالشان باشد. بی: باشد

تعداد جمله: 3 جمله (2 فعل مخفف شده و 1 صوت) خوشا (خوش به حال آنها باشد) آنان که الله یارشان بود،به حمد و قل هو الله کارشان بود.

آرایه: تلمیح به سوره ی حمد و قل هو الله...

ترکیب اضافی: کارشان

نهاد: الله، کارشان

«خوشا آنان که دایم در نمازند بهشت جاودان بازارشان بی»

معنی: خوش به حال کسانی که همیشه در حال نماز هستند، کسانی که بهشت جاودان بازار آنهاست.

تعداد جمله: 3 جمله (2 فعل مخفف شده و یک صوت) خوشا (خوش به حال آنها باشد) آنان که دائم در نماز هستند و بهشت جاودان بازارشان بود.

نهاد: آنان، بهشت

ترکیب وصفی: بهشت جاودان ترکیب اضافی: بازارشان

شاعر: بابا طاهر قالب: دوبیتی

«خداوندا به فریاد دلم رس کس بی کس تویی من مانده بی کس»

معنی: پروردگارا به فریاد دل من برس، زیرا تو یار کسانی هستی که یاوری ندارند و من تنها مانده ام.

تعداد جمله: 4 جمله (1 منادا، 2 فعل و 1 فعل مخفف شده) خداوندا (منادا) به فریاد دلم برس. کس بی کس تو هستی، من بی کس مانده ام.

ترکیب وصفی: کس بی کس

نهاد: تو (مصراع اول). تو/ من (مصراع دوم)

«همه گویند طاهر کس نداره خدا یار منه چه حاجت کس»

معنی: همه می گویند: طاهر(شاعر) تنهاست و یاری ندارد و من هم می گویم: خدا یار من است و من به کسی نیاز ندارم.

تعداد جمله: 4 جمله (2 فعل، 1 فعل مخفف و 1 فعل حذف شده) همه گویند طاهر کس نداره، خدا یار من (است) چه حاجت کس (است)

نهاد: همه/ طاهر (مصراع اول). خدا (مصراع دوم)

مفعول: کس/ چه حاجت

شاعر: بابا طاهر قالب: دوبیتی

«ای نام تو روییده به گلدان لبم در مرحمت تو غوطه ور روز و شبم»

معنی: ای خدایی که نام تو همیشه بر لبان من است و من در دریای لطف و مهربانی تو همیشه شناور هستم.

واژه: مرحمت: لطف و مهربانی غوطه ور: شناور

تعداد جمله: 3 جمله (1 منادای محذوف، 1 فعل و 1 فعل مخفف) ای (خدایی که) نام تو به گلدان لبم روییده است، در مرحمت تو روز و ب غوطه ور هستم.

آرایه: 2 تشبیه 1. تشبیه لب به گلدان 2. تشبیه لطف و مهربانی خداوند به دریا تضاد: روز و شب

ترکیب اضافی: گلدان لب/ لبم/ شبم

فعل ماضی: روییده (روییده است) نهاد: نام تو

«در خاک طلب، بذر دعا کاشته ام باران اجابت تو را می طلبم»

معنی: دعا را مانند دانه ای در خاک طلب تو کاشته ام و به امید بارش باران اجابت تو هستم.

واژه: طلب: خواستن، خواهش اجابت: جواب دادن، پاسخ دادن

تعداد جمله: 2 جمله (2 فعل) در خاک طلب بذر دعا کاشته ام و باران اجابت تو را می طلبم.

آرایه: 3 تشبیه: تشبیه طلب به خاک، دعا به بذر و اجابت به باران تناسب: بین کلمه های خاک، بذر و باران

مفعول: بذر دعا، باران اجابت تو

نهاد: در هر دو مصراع “من ” محذوف است.

ترکیب اضافی: خاک طلب/ بذر دعا/ باران اجابت/ اجابت تو/ نام تو

شاعر: سید حسن حسینی قالب شعر: رباعی

«اگر آن سبز قامت رو نماید در باغ خدا را می گشاید»

معنی: اگر آن کسی که قامت سبزی دارد (امام زمان عج...) به سوی ما بیاید، در باغ خداوند (بهشت) را به روی ما باز می کند.

واژه: قامت: قد و بالا رو نماید: چهره نشان دهد.

فعل ها: نماید (مضارع). می گشاید (مضارع)

نهاد: سبز قامت

مفعول: رو (مصراع اول) در (مصراع دوم)

تعداد جمله: 2 جمله (2 فعل) اگر آن سبز قامت رو نماید، در باغ خدا را می گشاید.

آرایه: تلمیح به ظهور امام زمان (عج الله)

ترکیب اضافی: در باغ/ باغ خدا

«تنم را فرش کردم تا بتازد دلم را نذر کردم تا بیاید»

معنی: تن خودم را مانند فرشی پهن کردم تا تاخت و تاز کند و حتی دلم را نذرش کردم تا بیاید.

واژه: نذر: شرط و پیمان، آنچه شخص بر خود واجب گرداند که در راه خدا بدهد یا به جا بیاورد.

تعداد جمله: 4 جمله (4 فعل) تنم را فرش کردم تا بتازد، دلم را نذر کردم تا بیاید.

آرایه: فرش کردن تن و نذر کردن دل کنایه از آماده و مهیا شدن است. تشبیه: تن به فرش

ترکیب اضافی: تنم/ دلم

فعل: کردم (ماضی). بتازد (مضارع). کردم (ماضی). بیاید (مضارع)

مفعول: تنم (مصراع اول) دلم (مصراع دوم)

شاعر: مصطفی علی پور قالب شعر: دو بیتی

تدوین: خانم بابایی

0

چکیده:

دنیای اشباع امروز با انواع فناوری ها و بخصوص فضای مجازی از عمده ابزارها و مهم ترین وسایل ارتباطی محسوب شده که جوامع مختلف در فعالیت های اجتماعی خود، هر کدام به نوعی با این نوع فناوری ها سرو کار دارند که به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارها به حساب می آید و نقش مهم و جدایی ناپذیری در زندگی و تعاملات اجتماعی دارد که البته نوجوانان و جوانان بیشترین کاربران این فناوری هستند، در آموزش و پرورش و خصوصا یادگیری برای متعلمین که سرمایه های مهم هر کشوری هستند اثربخشی کثیری دارد و تلاش بر این است که در نظام تعلیم و تربیت، بویژه از سوی مدیران و مسئولین بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار گیرد و ضرورت ایجاد بستری مناسب جهت استفاده صحیح و غنی سازی عوامل یاددهی- یادگیری در اختیار یاددهنده و یادگیرنده قرار گیرد و مطمئنا نیاز به تحقیق، پژوهش کارشناسانه دارد، این همایش به نوبه خود یکی از گام های موثر در ارائه این فناوری در راستای تکنولوژی آموزشی و پژوهشی می باشد و در نهایت نتیجه می گیریم، استفاده از این فناوری ها می تواند فواید و گاهی مضراتی داشته باشد که با برنامه ریزی، توجه مسئولین و آگاه نمودن کاربران به نقش و اهمیت این ابزار می توان اثرات مثبتش را افزایش و نقاط سوء را کاهش داد و برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش بر اساس سند تحول استفاده کرد بنا به اهمیتش، کارشناسی ویژه و آگاهانه را می طلبد و جنبه های مثبت رسانه های سایبری در ارتقای آموزش کاربران و بکارگیری آن بسیار موثر می باشد.

لینک دانلود

نویسنده: بابایی، معلم آموزش و پرورش