امروز پنجشنبه 03 آبان 1403
0

احتمال انتخاب نقطه ای داخل مربع را به دست بیاورید.

احتمال در فضای پیوسته ریاضی نهم

یکی دیگر از مباحث آموزش ریاضی نهم، مبحث آموزش احتمال در فضای پیوسته است.

در سوالاتی نظیر تصویر بالا، فضای دایره فضای نمونه می باشد و فضای مربع، فضای پیشامدی است که از ما خواسته شده است.

توجه داشته باشید که این نوع سوالات، مانند سوالات احتمال با فضای نمونه و پیشامد گسسته نمی باشد.

نمونه سوال احتمال با فضای نمونه پیوسته 

برای حل سوالات اینچنین باید مساحت شکل داده شده را به دست آورد سپس فضای نمونه و فضای پیشامد را نوشت.

ابتدا مساحت فضای نمونه ( مساحت دایره ) را می نویسیم. (S) مخفف فضای نمونه است.

در این سوال دایره ای داریم که شعاع آن برابر R است.پس برای به دست آوردن مساحت دایره از طریق فرمول زیر اقدام کنید.

نکته: محاسبه مساحت مربع با استفاده از قطر

داخل پرانتز این را هم یادآوری می کنم که قبلاً در مورد محاسبه مساحت مربع با استفاده از قطر یاد گرفته ایم.

قطر مربع را داریم و می‌خواهیم مساحت آن را به دست آوریم. فرض کنید قطر d و طول ضلع a باشد.

در نتیجه با داشتن قطر مربع می توانیم مساحت آن را با استفاده از فرمول زیر محاسبه کنیم.

(A) مخفف فضای پیشامد است که برای محاسبه مساحت فضای پیشامد یا مربع از فرمول زیر استفاده می کنیم.

با استفاده از شکل متوجه می شویم که قطر مربع برابر است با 2R. ( محاسبه مساحت مربع با قطر )

مساحت پیشامد در فضای پیوسته ریاضی نهم

در آخر می توانیم با استفاده از مساحت فضای نمونه و مساحت فضای پیشامد، بگوییم که احتمال اینکه اگر نقطه ای داخل دایره انتخاب کنیم، داخل مربع بیوفتد چقدر است.

خب دوستان می تونید ویدئوی آموزش احتمال در فضای نمونه و پیشامد پیوسته رو ببینید و اگر سوالی در این زمینه داشتید برامون کامنت بگذارید تا به سوالات شما جواب داده شود.

0

تأثیر بازی‌های دسته جمعی در کودکان

بازی‌های دسته جمعی در کودکان، تأثیر بسزایی در یادگیری سریع و هوشآن‌ها دارند و این امکان را ایجاد می‌کنند که از رفتار دیگران الگوبرداری کنند و مهارت‌های جدیدی را نیز بیاموزند. علاوه بر این، به کودک امکان برقراری یک رابطه دوستانه با همبازی‌هایش را می‌دهد. کودکان زمانی که در کنار هم با یکدیگر بازی می‌کنند، از هم می‌آموزند و همین نکته باعث می‌شود درباره خود و محیط اطرافشان شناخت بیشتری پیدا کنند. همچنین اجازه کشف کردن، تجربه و تحلیل کردن، بیان افکار، توسعه مهارت‌ها، برقراری ارتباط، شاد بودن و … را به آن‌ها می‌دهد.از نظر روان پزشکان و مربیان آموزشی بهتر است کودک از سن کم روابط اجتماعی را در جمع هم سن و سال‌های خود بیاموزد؛ به همین خاطر است که اغلب پیشنهاد می‌شود کودکان را به خانه بازی ببرند.

در خانه بازی کودک بالونیا؛ کودکان باید بازی‌های مناسب و آموزنده‌ای را یاد بگیرند و از این طریق می‌توانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند. کودکی دوران بسیار مهم و تأثیرگذاری است که اهمیت آن در بزرگ‌سالی توسط بسیاری از روانشناسان بزرگ تأیید شده است. مکان‌هایی مانند خانه بازی کودک علاوه بر امنیتی که دارند، با توجه به نیاز کودکان امکانات خوبی را هم برای آنان فراهم می‌کنند. پلی هوس یا خانه بازی کودکان در سراسر دنیا بسیار معروف است و سرمایه گذاری‌های کلانی نیز روی آن‌ها انجام می‌گیرد. کودکان در محیطی که با توجه به خواسته‌ها و نیازهای آنان طراحی شده است، با افرادی که هم سن و سال خودشان هستند وقت می‌گذرانند و این نکته علاوه بر اینکه می‌تواند اوقاتی خوش برای آنان بسازد، اعتماد به نفس و قوه حضور در اجتماع آن‌ها را نیز تقویت می‌کند. بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که برای رشد شناختی و اجتماعی آنان سازگار هستند نیز در این مجموعه‌ها تدارک دیده می‌شوند.

نقش خانه بازی در پرورش هوش کودکان

بازی‌های گروهی در خانه بازی کودک نقش به سزایی در کمک به رشد خلاقیت کودکان دارند و کودک در نقش‌های متفاوت تجربه‌های جدیدی را کسب می‌کند و حس مسئولیت پذیری در او افزایش می‌یابد که به رشد مهارت‌های کودک بسیار کمک می‌کند. بازی می‌تواند به تقویت رشد مغزی و پرورش هوش کودک نیز کمک کند تا بتواند بهتر انرژی خود را بیرون بریزد. کودک می‌تواند احساسات خود نظیر ترس، نگرانی، شادی، رنج و … را آن‌طور که دوست دارد بیان کند.

کودک با بازی گروهی یاد می‌گیرد که با خلاقیت سعی در برنده شدن داشته باشد و حس رقابتی را در ذهن خود پرورش دهد. با پیروزی در بازی، حس قدرتمند بودن را درک می‌کند و با شکست برای برنده شدن می‌کوشد. در همه جا و همه بازی‌ها، نوبت را در بازی گروهی یاد می‌گیرد و احترام به دیگران را به خوبی درک می‌کند. کودک چندین حس را نظیر شادی، غم، احترام و روابط اجتماعی را تجربه می‌کند که این موضوع اهمیت بازی را نشان می‌دهد.

0

جزوه کامل دستور متوسطه اول

دستور متوسطه اول شامل مباحث مختلف دانش زبانی (دستور) است و قابل استفاده برای همه دانش آموزان عزیز و جویای علم بخصوص دانش آموزان پایه نهم است

این فایل را از اینجا دانلود کنید.

0

جزوه کامل آرایه های ادبی متوسطه اول رو امروز آماده کردم. داخل این جزوه تمام آرایه های ادبی ای که در پایه های هفتم، هشتم و پایه نهم در کتاب فارسی آماده قرار دادم و همچنین تمام نکات کتاب فارسی این سه پایه در این جزوه قرار دارد.

برای دانلود جزوه کامل آرایه های ادبی متوسطه اول اینجا کلیک کنید.

0

حکمت عملی در کلیله و دمنه و مقایسه حکایات مشترک کلیله و دمنه با مثنوی مولوی

بررسی ویژگیهای زبانی و دستوری گویش گزی همراه با شواهدی از دیوان درویش عباس جزی

شرح سی قصیده از سنایی غزنوی

تصحیح‌ و تحشیه‌ ذیل‌ معارف‌ العوارف‌ معروف به ذیل المعارف فی ترجمه العوارف

تصحیح مثنوی های زلالی خوانساری

فهرستی از کنایات فعلی در مثنوی مولوی

فرهنگ‌ برابرهای‌ فارسی‌ واژه‌های‌ قرآن‌، بر اساس‌ بخش‌ اول‌ (النوبه‌ الاولی‌)تفسیر کشف‌ الاسرار میبدی‌

تصحیح‌ کتاب‌ «شرح‌ مثنوی‌» نسخه‌ خطی‌ مربوط‌ به‌ قرن‌ دهم‌ هجری‌

شرح کامل جلد اول تاریخ جهانگشای جوینی

شرح‌ کامل‌ جلد اول‌ تاریخ‌ جهانگشای‌ جوینی‌چهره‌های‌ اساطیری‌ مشترک‌ در شاهنامه‌، متون‌اوستائی‌، پهلوی‌ و تاریخی‌ تا روزگار فردوسی‌

شرح‌ مفردات‌، ترکیبات‌، مفاهیم‌ ابیات‌ دشوار و برخی‌ صنایع‌ بدیعی‌ و نکات‌ بلاغی‌غزلیات‌ فخرالدین‌ عراقی‌

شرح اعلام اشخاص و مکانهای دیوان سنایی غزنوی

فرهنگ سمبولیک مثنوی معنوی مولوی

عرفان و تجلیات آن در آثار سعدی

تصحیح‌ نسخه‌ خطی‌ رساله‌ بیان‌ بدیع‌ تالیف‌ میرزا ابوطالب‌ فندرسکی‌ (دانشمند عصر صفوی‌)

احیاء، تصحیح و شرح مثنوی سوشنامه آصف قهفرخی

شرح و تحلیل یکصد و بیست غزل از خواجوی کرمانی به دو روش

تصحیح و شرح یوسف و زلیخای جامی

حیرت در ادبیات عرفانی(آثار سنایی و عطار)

شرح لغات و مشکلات قصاید سلمان ساوجی

تاریخ ادبیات گیلان

تصحیح و شرح سبحه الابرار جامی

شرح لغات، اصطلاحات و اشارات و ابیات مشکل قصاید دیوان عبدالواسع جبلی

تصحیح و شرح چهل مجلس شیخ حسین خوارزمی

شرح‌ پنجاه‌ غزل‌ از حکیم‌ سنائی‌

تصحیح دیوان فریدالدین احول

تصحیح دیوان غزلیات صافی اصفهانی از (الف تا د)

شرح لغات و مشکلات عتبه الکتبه

تصحیح‌ کتاب‌ محبوب‌الصدیقین‌ پیرجمال‌ اردستانی

تصحیح‌ دیوان‌ سعید نقشبندی‌ یزدی‌

کنایه‌ در دفتر اول‌ و دوم‌ شاهنامه‌

تصحیح‌ و تحشیه‌ ریاض‌الملوک‌ فی‌ ریاضات‌ السلوک‌

بازتاب اندیشه در مفاخرات شاعران بزرگ ادب فارسیتا قرن ششم هجری قمری

تصحیح‌ انتقادی‌ دیوان‌ غزلیات‌ صافی‌ اصفهانی‌(ازرتای‌)

داستان‌ سلیمان‌(ع‌) در ادب‌ پارسی‌

شرح‌ مشکلات‌ قصاید ادیب‌ صابر ترمذی‌

تصحیح مثنوی نقش بدیع از غزالی مشهدی (با مقدمه، توضیحات و تعلیقات)

تصحیح صحیفه اولی از مخزن الانشای واعظ کاشفی

شرح صد غزل از خواجوی کرمانی

تصحیح «تحفه الملوک»

ساختار دستوری قصاید ناصرخسرو قبادیانی

عطش جاودانگی در ادب فارسی (بررسی اشعار فردوسی و مولوی و حافظ)

بررسی شیوه داستان پردازی نظامی در مثنویهای «خسرو وشیرین» و «لیلی و مجنون»

شرح صد غزل از عطار نیشابوری

تصحیح دیوان ولی دشت بیاضی

تصحیح و تحشیه ریاض الملوک فی ریاضات السلوک

تصحیح دیوان اشعار شرف جهان قزوینی

بررسی زمان و وصف آن در شاهنامه فردوسی

تصحیح و تحشیه خردنامه و منتخب نجات نامه

مقایسه شاهنامه با ایلیاد و ادیسه

داستان پیامبران در آثار منظوم عطار

زندگی و آثار دکتر احمدعلی رجائی بخارائی

شرح صد غزل از سلمان ساوجی

نژاد و گوهر در شاهنامه

بررسی انتقادی نمایشنامه نویسی در ایران از آغاز تا سال 1300 ه. ش

گویندگان اشعار فارسی کلیله و دمنه

شکل شناسی داستان داراب نامه

معراج شاعران

نقد و تصحیح دیوان نیکی اصفهانی

فرهنگ نوادر لغات و ترکیبات و تعبیرات کلیات اشعار نظامی گنجوی

بررسی انواع استعاره در جلد پنجم شاهنامه فردوسی

آرمانگرایی در شعر سعدی

مقدّمه، تصحیح و تحشیه دیوان میرزا عبدالله عشق و میرزا داوود اصفهانی

تحلیل داستان موسی (ع) در امهات کتب نظم، از آغاز تا پایان قرن ششم هجری

شرح مشکلات قصاید سیف فرغانی

تصحیح مثنوی خسرو و شیرین (سروده میرزا جعفر قزوینی ملقب به «آصف خان»)

شعر پایداری از کودتای رضاخان تا پیروزی انقلاب

توصیف بهشت و تجلیات آن در شعر فارسی (تا قرن هشتم هجری)

سیمای جبرئیل (ع) در ادب فارسی تا قرن ششم هجری

سیمای خضر در ادبیات منظوم تا قرن هشتم

منظومه خزاین الفواید (مقدمه و تصحیح)

خزان و ناامیدی در شعر معاصر (1357-1300)

بررسی احوال و آثار ادبی استاد جلال الدین همایی

صور خیال در ادبیات داستانی معاصر (سه نویسنده)

شرح نیمه ی اول سندبادنامه‌ی ظهیری سمرقندی

داستان فرشتگان و بازتاب آن در متون منظوم ادب فارسی تا پایان سده هشتم هجری‌

بلاغت در مرزبان نامه

هنر در شاهنامه فردوسی

بررسی دستوری حروف در گلستان سعدی

مقدمه و تصحیح دیوان اشعار (گلزار) و سفرنامه شیخ حسین صافی جمی (تذکره المجالسین)

انتقام در شاهنامه ی فردوسی

تجلی مهدی موعود (عج) درادب منظوم فارسی تاپایان سده نهم

تصحیح مجموعه بدیعیه (منتخب)

غزلیات صادقی کتابدار (مقدمه و تصحیح)

دیوان ملارجبعلی واحد تبریزی (مقدمه نویسی و تصحیح)

سیمای حضرت موسی (ع) در متون عرفانی تا سده هفتم هجری

خیال در مثنوی

شرح ده قصیده از دیوان خاقانی

تصحیح مثنوی بهرام و کل اندام

صور خیال در روضه الانوار خواجوی کرمانی

تصحیح بخش دوم از مثنوی قیصرنامه ادیب پیشاوری

تصحیح بخش اول مثنوی قیصرنامه

سبک نثر ادبی علی شریعتی

قید در کلیله و دمنه

تأثیر سفرنامه نویسی عصر مشروطه بر سادگی نثر

فرهنگ تحلیلی اعلام دیوان ناصر خسرو

تحلیل ارتباط ابیات حافظ در محور عمودی (صد غزل)

مقایسه تغزلات قیس بن ملوّح (مجنون لیلی) و غزلیات سعدی

تحلیل بلاغی (قسمت بیان) النوبه الثالثه کشف الأسرار (سه جلد)

تحلیل محتوایی و سبکی مرثیه های ادب پارسی از مشروطیت تا سال 1332

تصحیح و شرح سی قصیده از سنائی غزنوی بر اساس قدیم ترین نسخه شناخته شده

مقدمه نویسی، تصحیح و توضیح بحرالفراسه عبیدالله خویشگی چشتی

قائم مقام و ادب فارسی

بررسی تحلیلی موضوعات بیانی در بوستان سعدی

تحلیل و مقایسه قهرمانان چهار منظومه عاشقانه

بررسی و تحلیل جایگاه زن در ادبیات عرفانی منثور از ابتداء تا قرن هشتم

بررسی تأثیر جشن های ایرانی و اعیاد اسلامی بر ادب منظوم فارسی تا حمله مغول (617هجری قمری)

نقد شروح خلیل خطیب رهبر

بررسی و تحلیل ادبیات منظوم لری در استان کهگلویه و بویراحمد

مقایسه صور خیال در ادبیات فارسی و انگلیسی

پیوندهای کودکان و نوجوانان با شاهنامه فردوسی

بررسی ادبی فیلمنامه های بهرام بیضایی

تاثیر پذیری مثنوی معنوی از انجیل مقدس و بررسی مضامین مشابه

مقایسه ی بخش تاریخی شاهنامه با منابع تاریخی (اشکانیان وساسانیان تا پایان پادشاهی قباد و ظهور مزدک)

تحلیل جایگاه فرهنگی- اجتماعی زن در آثار داستانی «سیدمحمدعلی جمالزاده»

بازتاب متون کهن ادب فارسی درآثار داستانی جمالزاده

مقایسه انتقادی حافظ نامه بهاء الدین خرمشاهی با دیگر شرح های معاصر دیوان حافظ

تحلیل عرفانی مقام رضا و بازتاب آن در آثار ادبی تا پایان قرن ششم

بررسی تحلیلی و تطبیقی ابعاد اخلاقی مخزن الاسرار نظامی و بوستان سعدی

باستان گرایی(آرکائیسم) در داستان کوتاه فارسی

سیر تحول وزن شعر فارسی تا پایان قرن ششم

بررسی تحلیلی واژگان، تعبیرات و اصطلاحات درآثار خاقانی (فرهنگ نامه آثارخاقانی)

نقد و بررسی دیدگاههای معاصران درباره آثار جمالزاده

بررسی تحلیلی سکر و صحو در متون منظوم و منثور عرفانی تا پایان قرن ششم هجری

طنز و تعریض در دیوان صائب

شرح ترکیبات دیوان کمال الدین اسماعیل

نقد ترجمه عربی تاریخ بیهقی

نقد شروح لیلی و مجنون نظامی

سیمای مصر و بلاد شام در متون فارسی تا قرن هشتم هجری

بررسی زندگی و شعر ژاله قائم مقامی

مهدویت در شعر سنتی معاصر

تصحیح و تحشیه ی منظومه ی خسرو و شیرین «غنایی»

تحلیل شخصیت فرهنگی اجتماعی زن در آثار علی محمد افغانی

فرهنگ اصطلاحات عرفانی دیوان محمد شیرین مغربی

طبقه بندی و تحلیل موضوعی آراء و اندیشه های شهریار

تجلی مفاهیم قرآنی در مثنوی های تحفه الاحرار و سبحه الابرار جامی

طبقه بندی و بررسی شخصیت‌های داستان‌های هزار و یک شب

تحلیل ساختاری و محتوای رمان «جای خالی سلوچ» اثر محمود دولت آبادی

توصیف دوزخ و بازتاب آن در دیوان و حدیقه الحقیقه سنایی و منطق الطیر عطار

بررسی و تحلیل مقایسه­ای فرهنگ عامه در دیوان عرفی شیرازی و کلیم کاشانی

پژوهش در پندها و امثال داستان سمک عیار

بررسی مقامات و مراتب عرفانی حضرت مریم (س) در ادبیات عرفانی فارسی (از قرن سوم تا نهم)

نقد روضه‌الورد ترجمه عربی گلستان سعدی

تصحیح و تحشیه دیوان میرزا عبدالله گرجی اصفهانی (متخلص به سرگشته و اشتها)

شکل شناسی داستان گرشاسب نامه اسدی طوسی

جایگاه صور خیال در شعر کودک کتابهای انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مقایسه اندیشه های عرفانی ابوسعیدابوالخیر وبهاءولد

بررسی و تحلیل دیدگاه عرفانی نظامی در خمسه

داستان نوح در متون تفسیری و بازتاب آن در متون نظم فارسی (تا پایان قرن نهم)

تصحیح و تحشیه نورالحدیقه لاهل الحقیقه (نسخه ای از حدیقه سنایی در سفینه تبریز)

نقش غزلیات سعدی در موسیقی دستگاهی

تحلیل و بررسی آئین کشورداری در شاهنامه

0

 

اسم تفضیل

 در توضیح گزینه اول باید گفت همان طور که در مثال می بینید کلمه «أقوی» بدون «ال» آمده و به کلمه دیگری نیز اضافه نشده لذا باید حتماً به همراه «من» آمده و مفرد مذکر ظاهر شود.

در گزینه دوم اسم تفضیل برای بیان برتری آن دو مرد یا آن دو زن آمده بی آنکه ذکر کند که از چه کسی یا از چه کسانی بهترند، با «ال» آمده لذا بدون «من» می آید و حتماً باید با کلمه ماقبل خود در جنس و عدد مطابقت کند یعنی در مثال فوق «الرجلان» (دو مرد) مثنی است و مذکر پس اسم تفضیل نیز باید مثنی و مذکر بیاید و در مثال بعدی که برای یک اسم مؤنث مثنی ذکر شده باید مثنی و مؤنث ذکر شود.

شاخص گزینه سوم این است که اسم تفضیل به یک اسم معرفه اضافه شده یعنی «أفضل» به «الناس» اضافه شده لذا باید بدون من آید اما هر دو وجه مطابقت یا عدم مطابقت برایش جایز است، همان طور که در مثال های فوق مشاهده می کنید کلمه ما قبل اسم تفضیل مثنی و مذکر آمده و در مثال بعدی مؤنث آمده امّا هیچ کدام تفاوتی برای اسم تفضیل ایجاد نمی کند.

در گزینه چهارم نیز اضافه بودن اسم تفضیل شرط است اما به یک اسم نکره، لذا بدون «من» آمده و حتماً باید مفرد مذکر آید حتی اگر کلمه ماقبل آن مؤنث یا مثنی و جمع باشد که در مثال های فوق این موضوع را مشاهده می کنید.

تمرین...

اکنون قواعد فوق را با مثال های زیر تطبیق دهید:

- علیّ أفضل التلامیذ فی المدرسه.

در مثال فوق کلمه «أفضل» به یک معرفه اضافه شده لذا بدون «مِن» آمده و مطابقت یا عدم مطابقت برایش جایز است که در اینجا مطابقت نکرده است.

البنات الفضلاء هنّ اللّواتی یجتهدن کثیراً.  

در عبارات بالا «الفضلاء» چون با «ال» آمده لذا بدون من ذکر شده و با «البنات» مطابقت می کند.

- لا کنز أنفع من العلم.

«أنفع» چون بدون «ال» است و اضافه نیز نشده است لذا با من می آید و لزوماً مفرد مذکر ظاهر می شود.

- حافظ أفضل شاعرٍ 

در عبارت فوق «أفضل» به یک اسم نکره اضافه شده لذا بدون «من» آمده و لزوماً مفرد مذکر ظاهر می شود.

اکنون به چند تست دقت کنید:

1) کدام گزینه نادرست است؟

الف) شعره أشدّ بیاضاً من أخیه                             ب) قلب المؤمن أصفی القلوب

ج) ولتجدنهّم أحرص الناس علی حیاهٍ                اسم تفضیل د) وجه المؤمن أبیض من القمر

گزینه «د» پاسخ مورد نظر ماست زیرا همان طور که پیش از این گفتیم چنانچه اسم تفضیل دلالت بر رنگ / عیب / زینت داشته باشد باید با کلماتی همچون «أشد / أکثر» استعمال شود.

 

2) کدام گزینه صحیح است؟

الف) الرجال الأفضلون من الأسد                                  اسم تفضیلب) المریمات أفضل نساءٍ

ج) أنت الأکرم الناس                                                        د)سعید أفضل  

گزینه «ب» صحیح است، در گزینه «الف» اسم تفضیل با من آمده پس حتماً باید مفرد مذکر باشد، در گزینه «ج» چون اسم تفضیل اضافه به یک اسم معرفه شده باید بدون «ال» بیاید و در گزینه «د» نیز چون اسم تفضیل بدون «من» است باید با «ال» ذکر شود.

 

3) کدام گزینه برای ساخت اسم تفضیل مناسب نیست؟

  الف) شجع                              ب) تأخّر

اسم تفضیلج) مااکثر                               د) جفا  

گزینه «ج» به دلیل این که فعل منفی است نمی توان از آن اسم تفضیل ساخت.

0
اسلوب شرط:

1)ادوات شرط:1-کدامند؟ان،من،ما و... 2-کدام مورد حرف است؟ان

2)عمل ادوات شرط چگونه است؟فعل شرط و جواب شرط را مجزوم(یا محلا مجزوم)می کنند!

3)اگر ادوات شرط بر سر فعل ماضی بیایند:1-از نظر ظاهر فعل=بدون تاثیر 2-از نظر معنی=مفهوم آن به مضارع تبدیل می شود. 3-از نظر اعراب=محلا مجزوم

4)معنی فعل شرط و جواب شرط...:1-فعل شرط:مضارع التزامی2-جواب شرط:مستقبل یا مضارع اخباری

5)فعل شرط می تواند ماضی باشد در حالیکه جواب شرط مضارع باشد یا برعکس.

6)جواب شزط گاهی یک جمله ی اسمیه است.در این صورت حتما پس از "فاء"جزاء می آید.من آمن بالله فهو فائز. محلا مجزوم.

ادوات شرط

1-ادوات شرط عبارتند از:ان،من،ما،اینما،کیفما،مهما،متی.

-"ان"حرف وبقیه اسم هستند.

2-بعد از ادوات شرط،بلافاصله یک فعل به عناون فعل شرط قرار می گیرد و جواب شرط نیز یک فعل و یا یک جمله است.

3-ادوات شرط،فعل و جواب شرط را مجزوم می کنند.

یادآوری:اگر فعل یا جواب شرط مضارع باشد در صیغه های چهار گانه(یفعل،تفعل،افعل،نفعل)مجزوم به سکون و دارای اعراب فرعی و در افعال خمسه(یفعلان،تفعلان،یفعلون،تفعلون،تفعلین)مجزوم به حذف نون و دارای اعراب فرعی و در فعل های معتل ناقص مجزوم به حذف حرف عله و دارای اعراب فرعی است.

4-اگر فعل یا جواب شرط ماضی باشد  محلا مجزوم می شود،زیرا فعل ماضی مبنی است ولی مفهوم فعل از نظر زمان به مضارع تبدیل می شود.

5-جواب شرط ممکن است به صورت جمله ی اسمیه باشد که در این صورت بعد از "فاء جواب شرط"قرار می گیرد مانند"من  یجتهد  فی اعماله  فهو فائز"

         ادات شرط،فعل شرط،   جواب شرط محلا مجزوم

6-اعراب "من" و "ما"ی شرط:اگر فعل شرط لازم باشد و یا فعل متعدی باشد که مفعول به آن ذکر شده است.این اسامی،مبتدا و محلا مرفوع هستند.ولی اگر پس از این اسامی،فعل متعدی واقع شود که مفعول به آن ذکر نشده باشد،این اسامی،مفعول به و محلا منصوب هستند.

(اِن تنصروا الله ینصُرْکُم)
(و ما تفعَلو مِنْ خیرٍ یَعْلَمْهُ الله)
مَنْ یزرعْ شرّاً یَحْصُدْ ندامهً. 
همان طور که در جملات شرطی بالا می بینید، ادوات شرط از کلمات جازمه ای هستند که دو فعل مضارع بعد از خود را مجزوم می کنند. اولی به عنوان فعل شرط دومی به عنوان جواب شرط. 
نکته: اگر فعل شرط یا جواب شرط ماضی باشد کدام یک از دو حالت رخ می دهد؟
ان صبَرْتَ،‌اَدْرَکت بصبرِکَ منازلَ الابرار
- چون ماضی مبنی است حرکت آن تغییر نمی کند بنابراین محلاً مجزوم است. 
- چون ماضی معرب است آخر فعل ساکن می شود یعنی مجزوم می شود.
  

0

جمع مکسر در زبان عربی حداقل هفتاد صورت دارد که با قالب‌های فرضی نشان داده می‌شود و بسیاری از آن‌ها در زبان فارسی متداول است.
در زبان عربی دو نوع جمع هست. یکی «سالم» که یعنی کلمه «مفرد» سالم می‌‎ماند، نمی‌شکند و به آخر آن برای مذکر علامت یا پسوند «ین» یا «ون» و برای مؤنث علامت یا پسوند «ات» اضافه می‌شود، مثل مخاطب، مخاطبین، مخاطبون، مخاطبات؛ معلم، معلمین، معلمون، معلمات؛ مؤمن، مؤمنین، مؤمنون، مؤمنات.
دیگری جمع «مکسر» است که قاعده معینی ندارد، یعنی «قیاسی» نیست، «سماعی» است و در مورد هر اسم مفردی باید دید یا در واقع شنید که اهل زبان مفرد آن را به چه صورت می‌شکند و چه‌گونه به صورت جمع مکسر یا شکسته درمی‌آورد.
برای نشان دادن صورت‌های مختلف و معین جمع مکسر اسم‌هایی که ریشه ثلاثی (ریشه سه حرفی) دارند، از «فعل» استفاده می‌کنیم و برای این صورت‌ها قالب‌هایی با این سه حرف ریشه‌یی کلمه‌ها در نظر می‌گیریم تا به حافظه سپردنِ آن‌ها آسان‌تر شود. وقتی که به این قالب‌های فرضی نگاه می‌کنیم، باید بدانیم که سه حرف از حرف‌های آن اصلی است و ریشه اسم را نشان می‌دهد و بقیه، حرف‌های زاید است.
مثلاً در جمع مکسر «اشجار» که مفرد آن «شجر» است، «ش» جای «ف»، «ج» جای «ع» و «ر» جای «ل» قرار می‌گیرد؛ بنابراین دو «الف» زاید است و از واسطه‌های ساختن این صورت از جمع مکسر برای اسم‌های معین است. البته صورت‌های جمع مکسر زیاد است، ولی نامحدود نیست. صاحب‌نظرانِ زبان عربی می‌گویند که به طور قطعی نمی‌توان گفت که جمع مکسر چند صورت دارد، ولی کمتر از هفتاد نیست. مهم‌ترین قالب‌های جمع مکسر عربی که در زبان فارسی هم متداول است، این‌هاست:
– اَفعال: افکار (فکر)، اعمال (عمل)، اضداد (ضد)، اسرار (سر)، اشرار (شریر)، اصناف (صنف)، اقلام (قلم)، احباب (حبیب)، اوباش (وبش)، اسماء (اسم)، اشجار (شجر)، ارقام (رقم)، اناجیل (انجیل)، اساتید – اساتیذ (استاد – استاذ)، اغلاط (غلط)، اطوار (طور)، ارباب (رب)، اوراق (ورق)…
– فعول: فصول (فصل)، علوم (علم)، عقود (عقد)، ذکور (ذکر)، قبور (قبر)، امور (امر)، عقول (عقل)، نفوس (نفس)، قبوض (قبض)، فنون (فن)…
– فِعال: جبال (جبل)، جمال (جمل)، کبار (کبیر)، قصار (قصیر)…
– فعله: عمله (عامل)، مَرَده (مرید)، کسبه (کاسب)…
– افعله: ابنیه (بناء)، اشربه (شراب)، اغذیه (غذاء- غذا)، ادویه (دواء- دوا)، اطعمه (طعام)، ادعیه (دعاء- دعا)، امتعه (متاع)، اجنّه (جن) [باید توجه داشته باشیم که اسم‌هایی مثل جن که حرف دوم و سوم (ع ل) حرف‌های یکسان باشد، این دو حرف به صورت یک حرف مشدّد در می‌آید]، ادله (دلیل)، اجوبه (جواب)، امثله (مثال)…
– افاعیل: اباطیل (باطل)، اساطیر(اسطوره)، اسالیب (اسلوب)، احادیث (حدیث)، اکاذیب (کذب)…
– فعایل: عقاید (عقیده)، اوایل (اول)، اواخر (آخر – آخرت)…
– افاعل: اواسط (وسط)، اماکن (مکان)، اقارب (اقرب)…
– مفاعل: مساجد (مسجد)، مطالب (مطلب)، مقابر (مقبره)، مراحل (مرحله)، مصائب (مصیبت)، مراجع (مرجع)، مجاری (مجرا)، منافذ (منفذ)، مناصب (منصب)، مبادی (مبدأ)، مسائل (مسأله)…
– افعلاء: اقرباء – اقربا (قریب)، اشقیاء – اشقیا (شقی)، اتقیاء – اتقیا (تقی)، اصفیاء – اصفیا (صفی)…
– عافال: آثار (اثر)، آمال (امل)، آداب (ادب)، آحاد (احد)، آباء (اب)، آفاق (افق)، آجال (اجل)، آراء – آرا (رأی)، آفات (آفت)، آلام (الم)…
– افاعله: اساتذه (استاذ)، اکاسره (کسری = خسرو)، قیاصره (قیصر)، جبابره (جبار)، افاغنه (افغان، در عربی استعمال ندارد و حتماً فارسی‌زبانان عربی‌گرا آن را به شیوه قیاسی ساخته‌اند)، ارامنه (ارمنی، در عربی به کار نمی‌رود)، فراعنه (فرعون)…
– فُعّال: کتاب (کاتب)، عمال (عامل)، وعاظ (واعظ)، قضات (قاضی)…
– مفاعیل: مفاتیح (مفتاح)، مقادیر (مقدار)، معائیر (معیار)، مبانی (مبناء)، مصادیق (مصداق)، مکاتیب (مکتوب)…
– افاعِل: اجانب(اجنبی)، اسامی (اسم)، اراضی (ارض)، کواکب (کوکب)…

0

باسمه تعالی

 نام و نام خانوادگی                         

پایه تحصیلی: هفتم متوسطه اول                       

 نام درس:ادبیات         

امتحان:  3/2/93


 این آزمون مشتمل بر 17 سوال و در یک صفحه می باشد.


1)آثارزیرمربوط به کدام نویسنده یاشاعراست.
منطق الطیر:                     کویر:                 افسانه:
شاعران روبرودرچه قرنی می زیستند.    مولوی:        نظامی:      حافظ:        خواجوی کرمانی:
آدم آهنی وشاپرک برگرفته ازکدام کتاب است.

2)آرایه ادبی مربوط به هرعبارت رامشخص نمایید.
1)هرگل وبرگی که هست یادخدامی کند     بلبل وقمری چه خواند؟یادخداوندگار
الف) تشخیص ם      ب)تشبیه ם     ج)مراعات نظیر ם     د)تشخیص،مراعات نظیر ם
2)خانهظلم ویران خواهیم ساخت.
الف) تشخیص ם         ب)تشبیه ם       ج)مراعات نظیر ם    د)تضادם
3)زبانی ده که اسرارتوگوید             روانی ده که دیدار توجوید
الف) تشخیص ם      ب)تشبیه ם            ج)جناس ם     د)تضادם

3)نوع «را»مشخص نمایید. 1)حکیمی پسران راپندهمی داد.        

2)شخصی را پسردرچاه افتاد.


4)دربیت«بگذارتابگریم چون ابردربهاران   کزسنگ ناله خیزدروزوداع یاران»چندحرف اضافه می بینید؟ مشخص نمایید.
5)الف)به کلمه ای که به جای اسم می نشیند............می گویند.
ب)جزء ثابت فعل...........نام دارد.    ج)به اشعاری که به صورت.........باشدمناظره می گویند.
6)جدول زیرراکامل نمایید.
نوع فعل ،  زمان ،  شناسه،  بن فعل،  مصدر،  فعل امر، صفت مفعولی
«یافته بود»

7)درعبارت زیرترکیب های اضافی مشخص نمایید.
گنجینه های قران جوشش روح اسلامی رادرذوق ایرانی نشان می دهد.
8)درعبارت«چون می دیدکه افرادمقیّدبه انجام وظایف دینی نیستند» مسند کدام است.
9)درعبارت«نوشته هایتان راحداقل یک باربخوانیدواشتباهاتش را اصلاح کنید»چندضمیرمی بینید.مشخص کنید.
10)نوع اسمهای زیررامشخص نمایید.
روان – مطالعه – علما – جنگل ها – نوروز
11)شناسه درکدام گزینه مانندبقیه نیست.
الف)نشست ם         ب)پریدם          ج)سازندם          د)آزردם                                        
12)زمان کدام فعل مانندبقیه نیست.
الف)می نوازیدם      ب)می رفتیدם       ج)گفته بودیدם       د)دادیدם                                        
13)قالب قطعه ورباعی چه تفاوتی دارند.

14)موضوع کدام قالب پندواندرز است.

15)نقش دستوری جمله زیررامشخص نمایید.
مأموران ارتش برادرم حمیدرا دستگیروزندانی کردند.

16)درعبارت«تورادردل درخت مهربانی است»ارکان تشبیه رامشخص نمایید.

17)ییت زیر چندجمله است. 
ای صبح شب نشینان جانم به طاقت آمد    از بس که دیرماندی چون شام روزه داران