امروز چهارشنبه 30 آبان 1403
0

واج آرایی (نغمه ی حروف):به تکرار یک واج (صامت یا مصوت) در یک بیت یا عبارت گفته می شود به گونه ای که طنین آن در گوش بر جای بماند و باعث پیدایش موسیقی آوایی در آن بخش از کلام شود؛ برای نمونه در این بیت حافظ:  

* رشته ی تسبیح اگر بگسست معذورم بدار/دستم اندر ساقی سیمین ساق بود

صامت /  چندین بار تکرار شده است و در گوش طنین انداز است.

*صدای سکوت از سرسرا می آمد.


صامت /  چندین بار تکرار شده است و در گوش طنین انداز است.

خیزیدوخز آرید که هنگام خزان است   بادخنک از جانب خوارزم وزان است

صامت/خ/ 5بار ومصوت/آ/ 7بار تکرار شده است.

سجع (تسجیع): هر گاه واژه های پایانیدو قرینه ی کلام در واج آخر مشترک باشند، آرایه ی سجع پدید می آید و آن دو جمله مسجّع خوانده می شوند. معمولاً هر قرینه از یک جمله تشکیل می شود اما گاهی نیز یک قرینه از دو یا چند جمله کوتاه پدید آمده است.

همچنین در اغلب نمونه های نثر مسجّع، واژه های پایانی دو جمله، در بیش از یک حرف مشترک اند و در واقع  هم قافیه می باشند؛‌ برای مثال:

هست کننده از نیستی، نیست کننده پس از هستی 

همان گونه که می بینید در این عبارت می توان دو قرینه یک جمله ای در نظر گرفت که واژه های پایانی این دو قرینه در صامت /ت/ ومصوت/ی/ مشترک هستند.
0

تشخیص:  (آدم نمایی،انسان انگاری،شخصیت بخشی ) نسبت دادن حالات و رفتار آدامی به دیگر پدیده های خلقت است. (دادن شخصیت انسانی به موجوداتی غیر از انسان )

مثال1 : برگ های سبز درخت در وزش نسیم به رقص در می آیند.

توضیح: رقصیدن یکی از حالات و رفتار انسانی است که در این جا به برگهای درخت نسبت داده شده است .

مثال2: سحر در شاخسار بوستانی           چه خوش می گفت مرغ نغمه خوانی

نکته: هر موجودی غیر از انسان در کلام «منادا » قرار گیرد آن کلام دارای تشخیص است .

مثال: ای دیو سپید پای در بند                    ای گنبد گیتی ای دماوند

نکته: همانطور که اشاره شد استعاره مکنیه ای که، مشبه به آن «انسان » باشد، تشخیص خواهد بود چه به صورت ترکیب اضافی باشد یا غیر اضافی .

مثال: ابر می گرید و می خندد از آن گریه چمن.

توضیح: در مثال فوق دو تشخیص به کار رفته است،گریه را به ابر نسبت داده است و خنده را به چمن .

توجه: ترکیباتی نظیر: دست روزگار، پای اوهام، دست اجل، قهقه ی قشنگ، حیثیت مرگ، زبان سوسن، دهن لاله و … همگی اضافه ی استعاری مکنیه (تشخیص) هستند .

نکته: همه ی تشخیص ها استعاره ی مکنیه می باشند، اما استعاره مکنیه زمانی تشخیص است که «مشبه به» آن انسان باشد.

مثال 1: اختر شب در کنار کوهساران، سر خم می کند.

مثال 2: دیده ی عقل مست توچرخه ی چرخ پست تو.

مثال 3: به صحرا شدم عشق باریده بود.

توضیح: در مثال(1) اختر شب به «انسانی » تشبیه شده که سرش را خم می کند اما خود « انسان» مشبه به است، نیامده است.

در مثال (2) عقل را به انسانی تشبیه کرده و «دیده» که یکی از ویژگی های انسان است به آن اضافه شده اما در مثال (3) عشق را به بارانی تشبیه کرده که ببارد.

تذکر: همان طور که گفته شد چون مثال(1) و (2) «مشبه به» آن ها انسان بوده دارای استعاره مکنیه و تشخیص است اما در مثال (3) «مشبه به» باران است، لذا فقط استعاره ی مکنیه داریم .

0

قسمتی از متن پاورپوینت:

تعداد اسلاید: 71 صفحه

یکی از اجزائ سه گانه تریاد مرگ و میرمادران است و همراه با خونریزی و عفونت مسئول قسمت اعظم موربیدیته ومرگ و میر مرتبط با حاملگی است.

امروزه از اصطلاح هیپرتانسیون حاملگی (GESTATIONAL HYPERTENSION)
برای توصیف هر گونه هیپرتانسیون مرتبط با حاملگی با شروع جدید (NEW-ONSET) در حاملگی استفاده می شود. اختلالات هیپر تانسیو حاملگی: هیپرتانسیون حاملگی
پره اکلامپسی
اکلامپسی
پره اکلامپسی افزوده شده بر هیپرتانسیون مزمن
هیپرتانسیون مزمن با هر اتیولوژی تقسیم بندی اختلالات هیپرتانسیو حاملگی: تشخیص اختلالات هیپرتانسیو فشار خون ثبت شده در شرایط صحیح، بیش از 140 میلیمتر جیوه سیستولی یا بیش از 90 میلیمتر جیوه دیاستولی باشد.
برای توصیف فشار دیاستولی، از صدای کورتکوف فاز V استفاده می شود.
در گذشته توصیه می شد از افزایش فشار خون سیستولی در حد 30 میلیمتر جیوه و یا افزایش فشار خون دیاستولی در حد 15 میلیمتر جیوه از سطح اواسط بارداری (حتی اگر مقدار مطلق، کمتر از 140/90 باشد) به عنوان معیار تشخیصی استفاده شود. امروزه دیگر از این معیار استفاده نمی شود تشخیص اختلالات هیپرتانسیو ادامه با وجود این، زنانی که فشار خون سیستولی آنان به میزان 30 میلیمتر جیوه و فشار خون دیاستولی آنان به میزان 15 میلیمتر جیوه افزایش یافته است، نیازمند نظارت و بررسی دقیقتری هستند، چون در برخی از زنانی کهفشار خون آنان کمتر از 140/90 است، تشنجهای اکلامتیک بوجود می آیند.
مفهوم هیپرتانسیون دلتا افزایش ناگهانی فشار خون در اواخر بارداری بطوری که فشار خون در محدوده طبیعی (کمتر از 140/90)خواهد ماند. اینگونه فشار خون ها را فشار خون دلتا می گویند.برخی از زنان علیرغم نروموتانسیو بودن فشتار خون دچار تشنجات اکلامپتیک یا سندرم HELLP می شوند. افزایش فشار خون بدون پروتئین اوری و بعد از هفته 20 حاملگی که فشار خون /90140
در هیپر تانسیون حاملگی ممکن است نیمی از این زنان متعاقبا دچار سندرم پره اکلامپسی مانند سردرد٬ درداپی گاستر٬ پروتئینوری یا ترومبوسیتوپنی (کاهش پلاکت) شوند.
اگر فشار خون در نیمه دوم حاملگی به میزان قابل توجهی زیاد شود نباید دست نگه داشت زیرا 10% موارد تشنجهای اکلامپتیک قبل از شناسایی پروتئینوری آشکار رخ می دهند. پروتئینوری از نشانه های بدتر شدن بیماری است.
در صورتی که شواهد پره اکلامپسی پدیدار نشوند و فشار خون تا 12 هفته بعد از زایمان به حد طبیعی برسد هیپرتانسیون بارداری را تحت عنوان هیپرتانسیون گذرا طبقه بندی می کنند. هیپرتانسیون حاملگی نوعی سندرم اختصاصی حاملگی است که در آن به علت اسپاسم عروقی و فعال شدن اندوتلین٬ پرفوزیون اعضا کاهش می یابد.
پروتئینوری از نشانه های مهم پره اکلامپسی است که بصورت وجود 300 میلی گرم یا بیشتر پروتئین در ادرار 24ساعته یا وجود دائم 30 میلی گرم در دسی لیتر پروتئین (نتیجه 1+ در تست نواری ادرار) در نمونه های تصادفی ادرار یا نسبت پروتئین به کراتینین 0/3 یا بیشتر در ادرار تعریف می شود.
ممکنست تعیین نسبت مقطعی پروتئین به کراتنین جایگزین مناسبی برای سنجش 24 ساعته باشد.
امروزه مشخص شده است که در برخی از زنان مبتلا به سندرم پره انلامپسی، پروتئینوری آشکار جز ویژگیهای بیماری نیست. پره اکلامپسی: پره اکلامپسی: هیپرتانسیون و

خرید و دانلود - 16,900 تومان
0

انسان ها وقتی مؤثر عمل نمی کنند که به تجارب شان گوش ندهند و در نتیجه نتوانند به تفاوتهای موقعیتی که در آن به سر می برند توجه کنند. تمامی آسیب های روانی از جمله اضطراب ریشه در این ناهمخوانی دارند یعنی ناهمخوانی بین آنچه فکر می کنند باید باشند با تجربه شان. یعنی خود واقعی و خود آرمانی، بنابراین آسیب روانی محصول نپذیرفتن و گوش ندادن به یکی از منابع مهم اطلاعاتی موجود در مورد موقعیت خودمان در دنیا است که تجربه شخصی نام دارد. مثال ژانت یکی از مصادیق این قضیه است.

ژانت آدمی سرد، بی هیجان و نجوش بود و قصد داشت پزشک بشود. اما یک دفعه خیلی عوض شد و آدم گرم و مهربانی شد. خودش می گفت بالاخره قبول کرد که واقعاً نمی خواهد پزشک شود و به هنر گرایش پیدا کرد. طبق دیدگاه راجرز ژانت ایده پزشک شدن را اقتباس کرده بود و برای رسیدن به این هدف دایم احساساتش و تجربه اش را انکار می کرد. وی در واقع آنچه را دوست داشت و برایش با معنا بود منکر می شد. همین قضیه نیز کل شخصیتش را تحت تأثیر قرار داده بود.

اما چرا مردم به تجارب شان گوش نمی دهند؟ به نظر راجرز انسان ها در دوران کودکی خویش طوری بار می آیند که مقبولیت و ارزش آنان به رعایت کردن شرایط و ضوابط دیگران بستگی دارد. کودکان از همان ابتدا با فرایند ارزش گذاری ارگانیسمی organismic valuing process البته در شکل ابتدایی و مبهم خودش زاده می شوند.

حتی مواقعی که کودکان مجبورند از یک قانون و قاعده خاص بی هیچ چون و چرایی پیروی کنند، حداقل کاری که والدینشان می توانند انجام بدهند این است که به فرزندشان توجه مثبت نمایند و تجربه فرزندشان را رد نکنند.

اضطراب در نظریه راجرز عبارت است از وجود تجارت و ادراکات ناهماهنگ با خود پنداره فرد. به عقیده راجرز فرد روان نژند (روان رنجور) مضطرب فردی است که تجارت زندگی او با خویشتن پنداره او گاهی ناهماهنگ و گاهی حتی در تضاد است. به همین دلیل راجرز معتقد است برای جلوگیری و کاهش اضطراب، فرد مضطرب از طریق استفاده از دو مکانیزم انکار و تحریف سعی می کند بین خود واقعی و زمینه تجربی خود تعادل ایجاد کند.

0

تقابل جبر (یعنی این نظر که رفتار شخص با عوامل گوناگونی که خارج از کنترل وارده اوست تعیین می شود) و اختیار (یعنی این نظر که رفتار، تابع انتخاب و اراده آزاد فرد است) در اندیشه و نگرش راجرز موضوع نسبتاً پیچیده ای است. موضع او طوری است که هر دو را تأئید می کند. به اعتقاد او جبرگرایی سنگ بنای دانش در عصر حاضر است (راجرز ص 295، سال 1983). او به عنوان یک دانشمند این حقیقت را که «در مجموع هر رفتار علتی دارد» پذیرفته بود. وی معتقد بود که می توان با مطالعه آن دسته از عوامل عینی که رفتار انسان را تحت تأثیر قرار می دهند، به اطلاعات ارزشمندی دست یافت. راجرز خود نیز پذیرفته بود که از تناقض موجود بین جبر و اختیار گیج و مبهوت مانده است. مهمترین نظری که می توان در این باره اظهار داشت این است که هر دوی این فرضیه ها مهم اند. جبرگرایی در تحلیل های علمی رفتار، نقش مهمی ایفا می کند و مفهوم اختیار نیز در عملکرد های شخصی و میان فردی (برای مثال در روابط درمانی) حیاتی است.

گرایش به خود شکوفایی در نظریه راجرز

به نظر راجرز، گرایش به خود شکوفایی تنها انگیزه اساسی آدمی است. او بر این باور بود که انسان، ذاتاً مایل به حفظ و نگهداری خویش و در تقلای پیشرفت و تعالی است و منظور او از «خود شکوفایی» نیز همین بود. خود شکوفایی در عین حال به معنای حفظ بقای ارگانیزم نیز هست. به نظر راجرز، انسان از همان آغاز تولد طوری برنامه ریزی شده است که با موفقیت به خود شکوفایی دست یابد. ما انسان ها ذاتاً فعال و پیشرو هستیم و در صورت مناسب بودن شرایط برای به حداکثر رساندن توانایی های بالقوه خویش تلاش خواهیم کرد.

ویژگی های رشد از فردی به فردی دیگر تفاوت می کند. به عبارت دیگر وقتی شرایط برای شکوفایی فراهم است، هیچ فردی عیناً به کاری که دیگری انجام می دهد نمی پردازد. گر چه خود شکوفایی با در نظر گرفتن ویژگی های افراد از شخصی به شخص دیگر متفاوت است ولی مواردی کلی نیز وجود دارد. برخی ویژگی های مشترک ناشی از فرایند خود شکوفایی عبارتند از انعطاف پذیری در برابر تحجر، باز و پذیرا بودن در برابر دفاعی بودن و خود پیروی در برابر دیگر پیروی.

0

دانلود پاورپوینت آموزشی درصد - پنجم و ششم ابتدایی:

نوع فرمت:   PowerPoint

  دانلود

0

دانلود آزمون ریاضی فصل سوم پایه ی ششم

(از صفحه ی 41 تا 60):



فرمت:    PDF

 دانلود

0

حروف مقطعه قرآنی

حروف مقطعه قرآنی حروفی هستند که در ابتدای بعضی از سوره ها آمده و به صورت رمز می باشند. حروف مقطعه در 29 سوره از 114 سوره قرآن آمده است. کل کلمات یا حروف مقطعه، 14 کلمه (یا حرف مثل ن) می باشد. و در بعضی از سوره ها به صورت تکراری آورده شده است.

حروف مقطعه ابتدای هرسوره با تلفظ:

1 الم (البقره) (آل عمران)، (العنکبوت)، (الروم)، (لقمان)، (السجده) الف، لام، میم

2 المص (الاعراف) الف، لام، میم، صاد

3 الر (یونس)، (هود)، (یوسف)، (ابراهیم)، (الحجر) الف، لام، را

4 المر (الرعد) الف، لام، میم، را

5 کهیعص (مریم) کاف، ها، یا، عَین، صاد

6 طه (طه) طا، ها

7 طسم (الشعراء)، (القصص) طا، سین، میم

8 طس (النمل) طا، سین

9 یس (یس) یا، سین

10 ص صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم صاد

11 حم (غافر)، (فصّلت)، (الزخرف)، (الدخان)، (الجاثیه)، (الاحقاف) حا، میم

12 حم عسق (الشوری) حا، میم، عَین، سین، قاف

13 ق (ق) قاف

14 ن (القلم) نون

اگر کل حروف مقطعه را کنار هم گذاشته و حرف های تکراری را حذف کنیم 14 حرف باقی می ماند: ا ح ر س ص ط ع ق ک ل م ن ه ی

تلفظ حروف هنگام قرائت این حروف یک حرفی نوشته می شوند ولی هنگام تلفظ و خواندن 2 یا 3 حرفی خوانده می شوند. حروفی که اسامی شان به همزه ختم می شود مانند راء، هنگام تلاوت در قرآن بدون همزه تلفظ می شوند، لذا اسامی حروف مقطعه 2 یا 3 حرفی اداء می شود: • دو حرفی: حا، را، طا، ها، یا. • سه حرفی: الف، سین، صاد، عَین، قاف، کاف، لام، میم، نون.

0

پاورپوینت در مورد مقدار تقریبی ریاضی

همکاران محترم پاورپوینت زیر را در مورد مقدار تقریبی در ریاضی جهت یادآوری و تدریس

در کلاس می توانند استفاده فرمایند.

0

کتاب مجموعه تمرین های ریاضی فصل اول تا ششم پایه ی چهارم