امروز سه شنبه 01 آبان 1403
0

 

فارسی هشتم : درس 12 ، ادبیات انقلاب

 

 

 

 

ادبیات انقلاب :

 

ادبیات انقلاب ، انقلاب ادبیات :

 

مقصود از ادبیات ، همه ی آثار نظم و نثری است که آیینه ی
 

فرهنگ و اندیشه ی یک جامعه است :

 

تشبیه : همه ی آثار نظم و نثر ، مشبه – آیینه ، مشبه به –

 

مراعات نظیر : شاهنامه ، گلستان ، مثنوی

 

 

کلید شناخت هر ملتی ، ادبیات آن ملت است :

 

تشبیه : ادبیات ، مشبه – کلید ، مشبه به

 

 

ادبیات انقلاب ، آیینه ی انقلاب است و گنجینه ای است که
 

آرمان های انقلاب اسلامی را در خود جای داده است :

 

تشبیه : ادبیات ، مشبه ( برای دو مشبه به ) – آیینه و
 

            گنجینه ، مشبه به –

           تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

              دانش های ادبی :

 

کنایه : واژه یا عبارتی است که دو مفهوم دور و نزدیک دارد،
 

ولی آنچه مورد نظر ماست ، مفهوم دور آن است .

 

مثلا وقتی می گوییم :

 

از گفته ی او مپیچ سر را ؛ پیچیدن سر از سویی به سوی 
 

دیگر ، معنی نزدیک این عبارت است ، اما در واقع منظور
 

اصلی ما از به کار بردن این عبارت این معنی نزدیک


نیست ، یعنی نمی خواهیم بگوییم وقتی پدرت سخنی


می گوید ، تو گردنت را ورزش بده و سرت را از ای سو به


سوی دیگر بپیچان ، بلکه منظور این است که با قهر و


ناراحتی از پدرت روی بر نگردان و « از گفته ی او


سرپیچی نکن . »

                                       تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 

یا زمانی که می گوییم :

 

یکی را به سر برنهد تاج بخت ؛ منحصراً بودن تاج روی


سر مورد نظر نیست ، بلکه نتیجه ای که تاج بر سر نهادن


دارد که همان « سلطنت و پادشاهی و دست یافتن به


جاه و مقامی بالاست » ، مورد نظر است .

 

 

و یا در مصراع :

 

در زمان انداخت شمشیر آن علی ، منظور از شمشیر


بر زمین انداختن ، در یک مفهوم ، همان معنی ظاهری


این عبارت است ، اما منظور مولوی از بیان این عبارت این


است که حضرت علی ( ع ) در میان جنگ ، با انداختن


شمشیر برای دقایقی ، « جنگ را رها کرد . »

 

                                       تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

همچنین در این شعر ، در این مصراع می خوانیم :

 

گفت : بر من تیغ تیز افراشتی ؛ تیغ تیز افراشتی ، در


ظاهر یعنی بالا بردن شمشیر تیز ؛ اما چرا باید حضرت


علی ( ع ) شمشیر خود را بالا ببرد ؟ آیا می خواهد


شمشیر تیز خود را به حریف نشان دهد ؟ نه ؛ در میان


جنگ که دشمن ، در کمین کوچکترین فرصت برای زخم


زدن به طرف مقابل است ، بالا بردن شمشیر به قصد


نشان دادن آن معنایی ندارد . بلکه منظور از بالا بردن


شمشیر ، « نشانه گرفتن دشمن و قصد کشتن


اوست » .  

 

                          RoozGozar.com | تصاویر زیباسازی فانتزی عاشقانه

نمونه ای از کنایه ها در کتاب شما :


1 - یکی را به خاک اندر آرد ز تخت :

 
معنی نزدیک : یکی را از روی تخت روی خاک انداخت .


 معنی دور : مقام بالای یکی را از او گرفت و او را کوچک

               
                و حقیر کرد .  
 

 

     

 2- خداوند بخشنده دستگیر :

 
معنی نزدیک : کسی که دستی را می گیرد .


 معنی دور : کسی که به دیگران کمک می کند .  

 

                            RoozGozar.com | تصاویر زیباسازی فانتزی عاشقانه
 

3 -  پایه های برجش از عاج و بلور :

 
معنی نزدیک : جنس پایه های برجی که ساخته است از


                     عاج فیل و شیشه است .


 معنی دور : برج و باروی باشکوهی دارد .

 




4- در غزا بر پهلوانی دست یافت :


 معنی نزدیک : دستش به پهلوانی رسید .


 معنی دور : با پهلوانی روبه رو شد .                                     

 

                                 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 

 5 - سر به هم آورده دیدم برگهای غنچه را  


     معنی نزدیک : سر گلبرگ های غنچه ، به هم نزدیک


                         بود . 


 معنی دور : گلبرگ های غنچه ، جمع بود .

 

 


6 - ناچار گردیده است که در برابر بزرگی این دو سر


       فرود آورد .


 معنی نزدیک : سر را پایین آورد . 


 معنی دور : فروتنی کرد . تسلیم شد .

 

 


7 - نگاهی کن که رو آرم به سویت :

          الف                   ب


 الف - معنی نزدیک : به من نگاه کن .


          معنی دور : به من توجه کن .

 

ب - معنی نزدیک : صورتم را به طرف تو می کنم .


      معنی دور : به سوی تو می آیم .

 

                             تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

8 - رهی بنما که جا گیرم به کویت

          الف                 ب      

 

الف – معنی نزدیک : راهی را نشان بده .


         معنی دور : هدایت کن .

 

ب – معنی نزدیک : در کوچه ی تو جایی داشته باشم .


       معنی دور : پیش تو باشم .

 

 

9 - این ، باری است که بر دوش تو نهاده شده است :


 معنی نزدیک : روی شانه های تو گذاشته شده است .


 معنی دور : وظیفه ی توست . به عهده ی توست .

 

 

10 -  ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است .


 معنی نزدیک : هر وقت بخواهی ماهیگیری کنی ماهی


                     تازه ای نصیبت خواهد شد .


 معنی دور : هر وقت بخواهی می توانی اقدام به کار


                 کنی و فرصت داری .

 

                                     تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

11 - چه بغض ها که در گلو رسوب شد نیامدی :


    معنی نزدیک : بغض ها در گلو ته نشین شد .


   معنی دور : مدت طولانی به انتظارت ماندیم . ( چون


                 برای رسوب شدن گل و لای ، مدت زمان


                 طولانی نیاز است .

 

         

12 -   با لب خشک و دل سوخته و دیده ی تر

             الف             ب             ج   


 الف - معنی نزدیک : لب خشکیده است :                          


          معنی دور :  در حال تشنگی

 

ب - معنی نزدیک : دل ، سوخته است .


      معنی دور : او ، داغدیده است .

 

ج - معنی نزدیک : چشم ها خیس است .


       معنی دور : گریه کرده است .

                                       تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

 

0

 

 

 

یاد حسین ( ع )  :

 

شد چنان از تَف دل کام سخنور تشنه

 

که ردیف سخنش آمده یک سر تشنه

 

قافیه : سخنور ، سر

 

ردیف : تشنه

 

تعداد جمله :

 

1 - شد چنان از تَف دل کام سخنور تشنه 

     

( چنان کام سخنور از تف دل تشنه ماند ، )

 

2 - که ردیف سخنش آمده یک سر تشنه

 

( که ردیف سخنش ، یک سر تشنه آمده )

 

معنی بیت : از شدت سوز و گرمای دل ،

 

شاعر چنان تشنه شد که کلمه ی تشنه در

 

تمام شعرش ، ردیف شد .

 

 

 

خشک گردید هم از دود دل و دیده دوات

 

خامه ، با سوز ، رقم کرد به دفتر تشنه

 

قافیه : دفتر

 

ردیف : تشنه

 

تعداد جمله :

 

1 - خشک گردید هم از دود دل و دیده دوات

 

( دوات هم از دود دل و دیده خشک گردید . )

 

2 - خامه ، با سوز ، رقم کرد به دفتر تشنه

 

( خامه ، با سوز ، به دفتر تشنه رقم کرد . )

 

آرایه ی ادبی :

 

مراعات نظیر :  دل ، دیده  ، 

 

دوات ، خامه ، رقم کرد ، دفتر 

 

تشخیص : رقم کردن را به خامه ( قلم )

 

           نسبت داده است .

 

از شدت آه شاعر دوات خشک شد و قلم

 

با آه و ناله روی دفتر نوشت : تشنه .

 

 

آه و افسوس از آن روز که در دشت بلا

 

بود آن خسرو بی لشکر و یاور تشنه

 

قافیه : یاور

 

ردیف : تشنه

 

تعداد جمله :

 

1 - آه

 

2 - و افسوس از آن روز

 

3 - که در دشت بلا بود آن خسرو

 

      بی لشکر و یاور تشنه

 

آرایه ی ادبی :

 

خسرو بی لشکر و یاور ، کنایه از امام

                             

                                حسین

 

دشت بلا ، کنایه از صحرای کربلا

 

معنی بیت : افسوس از  آن روز که

 

در کربلا ، آن پادشاه بی یار و لشکر

 

تشنه بود .

 

 

 

 

با لب خشک و دل سوخته و دیده ی تر 

       

غرقه ی بحر بلا بود در آن بر تشنه

 

قافیه : بر

 

ردیف : تشنه

 

تعداد جمله :

 

1 - با لب خشک و دل سوخته و دیده ی

 

تر غرقه ی بحر بلا بود در آن بر تشنه

 

( تشنه ، در آن بر ، با لب خشک و

 

دل سوخته و دیده ی تر غرقه ی بحر

 

بلا بود . )

 

آرایه ی ادبی :

 

آرایه ی مراعات نظیر : لب ، دل ، دیده

             

تضاد : بحر و بر

 

       خشک و تر

 

اضافه ی تشبیهی : بحر بلا ، بلا به بحر

 

                     تشبیه شده است .

 

تشنه ، کنایه از امام حسین ( ع )

 

جناس : تر ، بر

 

غرق در چیزی بودن ، کنایه از بی نهایت

 

مشغول و گرفتار آن شدن .

 

معنی بیت : امام حسین ( ع ) ، با لبی

 

خشکیده و دلی سوخته و چشمانی گریان

 

در آن بیابان در حالی که دچار مصیبت های

 

زیادی شده بود بود .

 

 

همچو ماهی که فتد زآب برون ، آل نبی

 

می تپیدی دلشان ، سوخته در بر تشنه

 

قافیه : بر

 

ردیف : تشنه

 

تعداد جمله :

 

1 - همچو ماهی که فتد زآب برون ،

 

2 -  آل نبی دلشان ، سوخته در بر

 

       تشنه می تپیدی .

 

آرایه ی ادبی :

 

آرایه ی تشبیه:  رکن اوّل ، آل نبی   

   

                   رکن دوم ، ماهی    

 

 رکن سوم ، از شدّت تشنگی بالا و

 

             پایین پریدن   

 

                 رکن چهارم ، همچو

 

مراعات نظیر : می تپید ، دل ، بر

 

جناس : آب ، آل

 

          در ، بر

 

 معنی بیت : اهل بیت پیامبر ، مانند ماهی

 

که از آب بیرون می افتد ، دلشان از شدت

 

تشنگی در سینه می سوخت و می تپید .

 

 

 

آل احمد همه عطشان ز بزرگ و کوچک

 

نسل حیدر همه از اکبر و اصغر تشنه

 

قافیه : اصغر

 

ردیف : تشنه

 

تعداد جمله :

 

1 - آل احمد همه ز بزرگ و کوچک

 

عطشان ( بودند ، حذف شده است . )

      

2 -  نسل حیدر همه از اکبر و اصغر تشنه

 

      ( بودند ، حذف شده است . )

 

آرایه ی ادبی :

 

تضاد :  بزرگ و کوچک  

 

          اکبر و اصغر

 

مراعات نظیر : آل احمد ، اصغر ، اکبر

 

                  اصغر ، اکبر ، تشنه

 

 معنی بیت : خاندان حضرت محمد( ص )

 

  و فرزندان حضرت علی( ع ) از بزرگ

 

تا کوچک همگی تشنه لب بودند .

 

 

تشنه لب کشته شود در لب شط از چه گناه

 

آن که سیراب کند در لب کوثر تشنه ؟

 

قافیه : کوثر

 

ردیف : تشنه

 

تعداد جمله :

 

1 - از چه گناه ، تشنه لب در لب شط

 

     کشته شود ؟     

 

 

2 - آن که در لب کوثر ، تشنه سیراب

 

      کند ؟

 

آرایه ی ادبی :

 

جناس تام : لب ( عضو بدن ) ،

 

            لب ( کناره ، ساحل )

 

معنی بیت : آن کسی که بر ساحل چشمه

 

کوثر همه ی  تشنگان را سیراب می کند

 

به کدامین گناه باید در کنار آب فرات در

 

حالی که تشنه است ،کشته شود؟

 

 

        

 برد عباس جوان ، ره چو سوی آب فرات

 

ماند بر یاد حسین (ع) تا صف محشر تشنه

 

قافیه : محشر

 

ردیف : تشنه

 

تعداد جمله :

 

 1 - عباس جوان ، چو سوی آب فرات 

 

       ره برد ،

 

2 -  بر یاد حسین ( ع ) تا صف

 

      محشر تشنه ماند .

 

آرایه ی ادبی :

 

مراعات نظیر : عباس آب ، فرات ،

 

                حسین ، تشنه

 

معنی بیت : وقتی که عباس جوان به آب

 

فرات رسید به یاد تشنگی امام حسین

 

( ع ) تا قیامت تشنه ماند.

 

 

گشت از کلک فدایی چو دلش دود بلند

 

بر ورق کرد رقم ، بس که مکرر تشنه

 

قافیه : مکرر

 

ردیف : تشنه

 

تعداد جمله :

 

1 - از کلک فدایی چو دلش دود بلند گشت ، 

 

2 -  بس که مکرر بر ورق تشنه رقم کرد .

 

 

آرایه ی ادبی :

 

معنی بیت : از بس فدایی روی ورقه

 

نوشت تشنه ، از قلمش مانند دلش صدای

 

آه بلند شد .

 

 

 

 

 

0
   
 
درس 10  :
 
1 - سرزمینی که دین و زبان و
 
   فرهنگ و جسم و جان من و تو
 
   در آن پرورش یافته است .
 
 
2 – درس پاکی ، پایداری و پاسداری
 
     را به انسان های آزاده و دل زنده ی
 
     جهان می آموزد .
 
 
3 – سربازان شجاع این ملت ...
 
     حماسه های شگفت انگیز
 
    آفریدند .
 
 
4 – همت و تلاش همین سربازان
 
     سربلند با علم و دانش و تخصص
 
     و تعهد درآمیخت .
 
 
5 – نوجوانان شاداب ... مایه ی عزت
 
     و افتخار نسل های امروز و فردایند .
 
 
6 – در همه ی عرصه ها و میدان ها
 
      پرچم ایران اسلامی را با سرافرازی
 
     و آزاد منشی برخواهند افراشت .
 
 
7 – ای وطن ، ای دل مرا مأوا
 
 
8 – عزت و خاندان و مال و وطن
 
 
9 – وآن که حب وطن نداشت به دل
 
     مرده زان خوب تر به باور من
 
 
     
 
درس 11 : 


1 – از علی آموز اخلاص عمل


     شیر حق را دان منزه از دغل


 
2 – او خدو انداخت بر روی علی


 
3 – کرد او اندر غزایش کاهلی


 
4 – شیر حقم ، نیستم شیر هوا 


     فعل من بر دین من باشد گوا


 
5 – باد خشم و باد شهوت باد آز


      برد او را که نبود اهل نماز


 
6 - در عقیدتش خلل بود .
 


7 – درمی دارم ؛ به خزفروشان می شوم .


 
8 – آن زر به حیلت برد . 


 
9 – چون آن مرد واقف گشت که زر ببردند ،

 

     خجل وار بازگشت .


 
10 – ان شاءا... در آن موضع باید گفت تا فایده دهد .
 


 
 


درس 12 :

 

1 - رهبری بر پایه ی ( ولایت ) فقیه

 

2 مردم ایران به پیشوایی بنیان گذار ( فرزانه ) ی

 

انقلاب اسلامی و با تکیه بر ( تعالیم ) الهی ، اهداف قیام

 

خود را اعلام کردند .

 

3 - باطن هر ایرانی ریشه در دو سرچشمه ی ( زایا )

 

دارد .

 

4 - وقتی شما به یک اثر ادبی ... رو می کنید ...

 

( منش ) اجتماعی اشخاص را پیش چشم خود دارید .

 

( اصولا ) کلید شناخت هر ملتی ادبیات آن ملت است .

 

5 - ( معیار ) های ارزشی جامعه ی ما در آثار

 

نویسندگان نیز ( جلوه ) گر شد .

 

6 - واژه ها و ترکیب هایی مانند : ( ایثار ،

 

کرامت ، تعهد ... و حماسه ) را در زبان مردم

 

گسترش داد .

 

7 - ( فضیلت ) هایی مانند ( صفا ) ایثار و...

 

پدیدار گشت .

 

8 - ادبیات انقلاب ، انقلابی است که در ( درونمایه

 

و محتوای ) افکار پدید آمده است و آرمان های انقلاب

 

اسلامی را در خود جا داده است .

 

 

 

درس 13 :

 

1 - شد چنان از ( تف ) دل ( کام ) سخنور تشنه

 

2 - ( خامه ) با سوز رقم کرد به دفتر تشنه

 

3 - ( غرقه ) ی ( بحر ) بلا بود در آن بر تشنه

 

4 - آل احمد همه ( عطشان ) ز بزرگ و کوچک

 

5 - تشنه لب کشته شود در لب ( شط ) از چه گناه

 

6 - ماند بر یاد حسین تا صف ( محشر ) تشنه

 

 

درس 16 :

 

1 - چونان ( بشارت ) از راه رسیدند .

 

2 - محمدالدوره 

 

خونی است که از ( بعثت ) پیامبران

 

جوشیده است .

 

3 - صعود کن تا ( سدرة المنتهی )

 

4 - ... چگونه سنگ در دستانتان ( حماسه ) می آفریند ؟

 

5 - رخساره ی فلسطین پر ( فروغ ) و تابان می شود .

 

 

درس 17 :

 

1 - این دریای بزرگ ، همیشه در ( جزر و مد )

 

است .

 

2 - ( مسلما ) فردا توفانی خواهد بود .

 

3 - فرصت را ( غنیمت ) بشمارید .

 

4 - بسا اشخاص که در نتیجه ی ( غفلت ) از

 

گذر عمر استفاده نکردند و به ( اعماق ) این دریا

 

فرو رفتند .

 

5 - ( تاب ) و تحمل داشته باشید .

 

6 - از ( فرط ) غرور فکر می کنی ...

 

7 -اگر ( مسرور ) هستید ، از برکات آن استفاده کنید .

 

8 - با توکل ، بار غم را به دوش بکشید .

 

9 - نباید بدون تأمل به کاری اقدام کنید .

 

10 - همین که تصمیم گرفتید کاری را انجام دهید ، 

 

( تعلل ) روا مدارید .

 

11 - ممکن است از راه راست ( منحرف ) 

 

شوند .

 

12 - باید عقل و ( متانت ) را شعار خود کنند .

 

13 - وقت ما در سلسله ی ( کائنات ) ، جای

 

مخصوص دارد .

 

14 - انگشت ( ندامت ) به دندان می گزیم .

 

 

 

 

 

0

 

    

 

 

آثار ج

 

آداب ج 

 

احوال ج

 

اخلاق ج

 

ارکان ج

 

اسرا ج

 

اسرار ج

 

اشیا ج

 

اصول ج

 

اعضا ج

 

افراد ج 

 

افکار ج

 

اقوام ج

 

 

اوقات ج

 

 

 

 

 

 

تصاویر ج

 

تعالیم ج

 

 

 

تماثیل ج

 

حقوق ج

 

 

حواس ج

 

خاطرات ج

 

خرافات ج

 

 

 

دلایل ج

 

شعرا ج

 

شمایل ج شِمال ، شَمله

 

علما ج

 

علوم ج

 


عناصر ج

 

عوامل ج

 

فضایل ج

 

کلمات ج

 

 

  

 

 

مجالس ج

 

مطالب ج

 

مظاهر ج

 

مفاهیم ج

 

منابع ج

 

نشریات ج نشریه

 

نیّات ج

 

وظایف ج

 

 

زیباساز

0
 

 

 

درس 10 :

 

1 - آدمی را چو هفت مهر به دل

 

نبود کم شمر از اهریمن

 

در بیت بالا منظور شاعر از هفت مهر چیست ؟

 

2 - شاعر در مصراع اول :

 

« مرده زان خوب تر به باور من »

 

چه کسی را بهتر از مرده می داند ؟

 

 

2 – در عبارت : « میهنی که در دوران دفاع

مقدس ، لحظه های تلخ و شیرین بسیاری را به

چشم دیده . » چه آرایه ای به کار رفته است ؟

 


 

3 – درباره ی آرایه ی به کار رفته در این

عبارت ، کامل توضیح دهید .  

 

« در دوران جنگ تحمیلی ، خیل عظیم نوجوانان

و جوانان بسیجی این پهنه ی خدایی را به بنیانی

استوار و  سدی نفوذناپذیر در برابر هجوم صدام

و حامیان امریکایی او ، تبدیل کردند . »

چه آرایه ای به کار رفته است ؟

 

 

 

 

 

4 - در عبارت :

« میهنی که در دوران دفاع مقدس ، لحظه های

تلخ و شیرین بسیاری را به چشم دیده . » چه

آرایه ای به کار رفته است ؟

 

 

 

5 – در عبارت :

« ادبیات انقلاب ، آیینه ی انقلاب است و

گنجینه ای است که آرمان های انقلاب اسلامی

را در خود جای داده است . »

دو « رکن دوم » مشخص کنید .

 

 

     

 

درس 11 :

 

1 - در مصراع : « در زمان انداخت شمشیر آن علی »

 

معنی « در زمان » را بنویسید .

 

2 - در بیت :

 

گشت حیران آن مبارز زین عمل

 

وز نمودن عفو و رحم بی محل

 

الف - علت حیرت مبارز چه بود ؟

 

ب - طرف مقابل مبارز چه کسی بود ؟

 

3 - در بیت :

 

گفت بر من تیغ تیز افراشتی

 

از چه افکندی ، مرا بگذاشتی ؟

 

الف - منظور از « تیغ افراشتی » چیست ؟

 

ب - منظور از « از چه افکندی » چیست ؟

 

ج - باتوجه به واژه ی مشخص شده ، آرایه ی مصراع را

 

بنویسید .

 

4 - در مصراع : 

 

« شیر حقم ، نیستم شیر هوا »

 

الف - چه کسی خود را شیر حق می داند ؟

 

ب - منظور از « هوا » چیست ؟

 

5 - در بیت :

 

باد خشم و باد شهوت باد آز

 

برد او را که نبود اهل نماز

 

منظور از عبارت « او را که نبود اهل نماز » چه انسان هایی

 

است ؟

 

6 - در مصراع « تیغ را دیدم نهان کردن سزا » :

 

الف - منظور از نهان کردن تیغ ، چیست ؟

 

ب - چرا نهان کردن تیغ را سزا می داند ؟

 

         

 

درس 12 :

 

1 - در شعار « استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی »

 

استقلال یعنی چه ؟

 

2 - تفاوت دو عبارت « ادبیات انقلاب » و « انقلاب

 

ادبیات » چیست ؟

 

3 - چرا ادبیات هر ملتی را کلید شناخت آن ملت می دانند ؟

 

4 - پس از انقلاب اسلامی ، چه واژه ها و ترکیب هایی وارد

 

ادبیات کشور ما شد ؟

 

     زیباساز

 

 

 

درس 13 :

 

1 - در بیت :

 

شد چنان از تف دل کام سخنور تشنه

 

که ردیف سخنش آمده یک  سر تشنه

 

منظور از « سخنور » و « سخن » چیست ؟

 

2 - در مصراع :

 

خامه با سوز رقم کرد به دفتر تشنه

 

الف - خامه یعنی چه ؟

 

ب - رقم کرد ، یعنی چه ؟

 

3 - در مصراع :

 

بود آن خسرو بی یاور و لشکر تشنه

 

منظور از « خسرو » چه کسی است ؟

 

4 - در مصراع :

 

نسل حیدر همه از اکبر و اصغر ، تشنه 

 

از دو واژه ی « اصغر » و « اکبر » دو معنی متفاوت

 

می توان داشت . آن دو معنی را بنویسید .

 

   زیباساز

 

1 – با توجه به عبارت :

 

« الیوم استعمال توتون و تنباکو حکم محاربه با امام زمان

 

صلوات الله علیه را دارد . »

 

به پرسش ها پاسخ دهید .

 

 الف - این حکم را چه کسی صادر کرد ؟

 

ب – اثر مهم صدور این حکم را بنویسید .

 

ج – محاربه یعنی چه ؟

 

 

درس 10 :

 

 

 

درس 11 : 

 

 

درس 12 :

 

 

 

درس 15 :

 

 

 

درس 16 :

 

1 - در عبارت :

 

« محمد در آغوش پدرش 

 

چونان پرنده ای بیمناک 

 

آشیان دارد ، 

 

از بیم دوزخ آسمان . »

 

منظور از دوزخ آسمان چیست ؟

 

 

2 - عبارت :

 

« آه ای پدر ، پنهانم کن ، پنهان . »

 

از چند جمله تشکیل شده است ؟

 

 

3 - در عبارت :

 

« بال های من در برابر این توفان

 

ناتوان است ، ناتوان

 

در برابر این تیرگی

 

و آنها که در بالا در پروازند . »

 

منظور از « آنها » چیست ؟

 

 

4 - چه آرایه ای در واژه ی « سنگدل » وجود دارد ؟

 

 

5 - در عبارت :

 

« اکنون او را رها می کنم

 

تا آنگاه که بتواند فلسطینش را

 

بی غلط تلفظ کند .

 

و فرا چون سرکشی کند ،

 

شکارش می کنم ... »

 

الف - منظور از قسمت مشخص شده چیست؟

 

ب  - مرجع ضمیر « ش » در واژه ی « شکارش » چیست ؟

 

 

6 - در عبارت :

 

« به زودی کودکان سنگ ، ویران تان خواهند کرد ! »

 

منظور از کودکان سنگ چیست ؟

 

7 - به ما بیاموزید ؛

 

که چگونه سنگ در دستان کودکان ،

 

حماسه می آفریند .

 

چه آرایه ای در این عبارت وجود دارد ؟ توضیح دهید .

 

8 - عبارت :

 

 « ای دوستان کوچک ما ، سلام ! »

 

از چند جمله تشکیل شده است ؟

 

9 - « برای چیدن زیتون ، آماده باشید . » چند جمله است ؟

 

 

       

 

درس 17 :

 

1 - در جمله ی « این دریای برگ ، همیشه در جزر و مد

 

     است . »

 

   منظور از دریای بزرگ چیست ؟

 

2 - منظور از این عبارت چیست ؟

 

« اگر امروز آرام باشد ، حتما فردا توفانی خواهد شد . »

 

3 - بسا افراد که  در نتیجه ی غفلت از گذر عمر استفاده

 

    نکردند و به اعماق این دریا فرو رفتند .

 

   در این عبارت ، منظور از دریا چیست ؟

 

4 - چرا نویسنده معتقد است ، « اهمیت زندگی به شمار

 

    شب ها و روزها نیست ؟ »

 

5 -چرا نباید کار امروز را به فردا افکند ؟

 

6 - « از سردو گرم روزگار خبر ندارد . » کنایه از چیست ؟

 

7 - انگشت ندامت به دندان می گزیم ، یعنی چه ؟

 

8 - نتیجه ی تلف کردن وقت چیست ؟

 

9 - نسبت به گذشته ، حال و آینده چه دیدگاهی باید داشته

 

    باشیم  ؟

 

 

 

 

0

      تصاویر زیبای عاشقانه

 

 

درس 16 ، پرنده ی آزادی

 

محمد در آغوش پدرش  

چونان پرنده ­ای بیمناک :  

آشیان دارد 

از بیم دوزخ آسمان .

 

بیمناک : ترسان ، وحشت­ زده

 

آرایه­ ی ادبی : تشبیه 

رکن اوّل : محمّد

رکن دوم : پرنده­ای بیمناک

رکن سوم : آشیان داشتن

رکن چهارم : چونان 

 

دوزخ آسمان : هواپیماهای بمب افکن  

 

ــ آه پدر ، پنهانم کن ؛ پنهان    

آرایه­‌ی ادبی : تکرار

تصاویر زیبای عاشقانه

 

بال‌های من در برابر این توفان

ناتوان است ، ناتوان 

آرایه : تکرار

 

در برابر این تیرگی

و آن­ها که در بالا در پروازند .  

 توفان : صدای ترسناک و مهیب 

 تیرگی : سایه­‌های هواپیماها

 آن­ها : هواپیماهای رژیم صهیونیستی

 

 محمد فرشته­ ی بی­ پناهی است

 نزدیک به تفنگ صیادی سنگ دل

  آرایه : تشبیه

  محمد ، رکن اول  

فرشته ، رکن دوم         

 

صیّاد : شکارچی ، سربازان اسرائیلی  

       

سنگدل : ترکیب وصفی مقلوب ( دلِ سنگ )

 

عکس های عاشقانه و دوست داشتنی

 

او در سایه­‌ی خود تنهاست :

 

او کاملاً بی­‌پناه است

در سایه‌ی چیزی بودن ، کنایه ، از پشتیبانی کسی بهره مند بودن

 

چهره‌اش روشن است چونان خورشید   

تشبیه :

چهره‌­اش : رکن1    

خورشید : رکن 2     

روشن : رکن 3    

چونان : رکن 4

 

قلبش سرخ و روشن است چنان سیب 

تشبیه :

قلبش ، رکن 1       

 خورشید : رکن 2       

سرخ و روشن : رکن 3    

چونان : رکن 4

 

صیادش می­‌تواند به شکارش دیگرگونه بیندیشد ؛

با خود بگوید : 

« اکنون او را رها می­‌کنم

تا آن گاه که بتواند فلسطینش را 

بی­ غلط تلفظ کند ... :

تا انداز­ه‌ای کوچک بود ک نمی‌توانست اسمِ کشورش را درست تلفّظ کند .

 عکس های عاشقانه و دوست داشتنی

و فردا چون سرکشی کند 

شکارش می‌کنم ... »

 سرکشی : نافرمانی

 

 

« محمد الدوره »

 خونی است که از بعثت پیامبران  

  جوشیده است

 بعثت : برانگیخته شدن ، برخاستن

 آرایه : تشبیه ،

 رکن اول : محمد الدوره

  رکن دوم : خون

 

 عکس های عاشقانه و دوست داشتنی

 

پس ای محمد صعود کن  

 صعود کن تا سدرة المنتهی

 صعود : بالا رفتن ، عروج ، ترقّی     

 آرایه : تکرار صعود               

 تلمیح به معراج حضرت رسول

 سدره‌المنتهی : نام درختی­ است در آسمان هفتم

 که از لحاظ ارزشمندی با« کعبه » برابری می ­کند .

 

کودکان‌ سنگ‌

 دنیا را خیره‌ کردند  

 خیره : شگفت­ زده ، مبهوت

 کودکان سنگ : کنایه از فرزندان فلسطینی

 

با آن‌ که‌ در دستانشان‌ جز سنگ‌ نبود

چونان‌ مشعل‌ها درخشیدند 

مشعل : چراغدان

آرایه : تشبیه

رکن اول : آنها ( مرجع ضمیر : کودکان سنگ )

رکن دوم : مشعل

 رکن سوم : درخشیدند

 رکن چهارم : چونان  

 

عکس های عاشقانه و دوست داشتنی 

و چونان‌ بشارت‌ از راه‌ رسیدند 

 بشارت : خبر خوش ، مژده

 آرایه : تشبیه

 رکن اول : آنها ( مرجع ضمیر : کودکان سنگ )  

رکن دوم : بشارت

رکن چهارم : چونان 

 

ایستادگی کردند ، خروشیدند و شهید شدند 

آه‌ ، ای‌ لشکریان‌ خیانت‌ها و مزدوری‌ها !                    

مزدور : مزد بگیر ، گماشته ، کسی که با دریافت پول به هر کار پستی تن بدهد .

 

 

هر قدر هم‌ که‌ تاریخ‌ درنگ‌ کند

درنگ: تأمّل ، صبر ، تأخیر ، توقّف

آرایه : تشخیص ،

درنگ کردن که کار انسان است ، به تاریخ نسبت داده شده است .

 

 به‌ زودی ، کودکان‌ سنگ‌ ویران‌تان‌ خواهند کرد

 آرایه : کودکان سنگ ، کنایه کودکان فلسطین

 
 
ای‌ دانش­ آموزان‌ غزه ‌!

  به‌ ما بیاموزید ؛

  که‌ چگونه‌ سنگ‌ در دست‌ کودکان‌ ،

  حماسه‌ می­‌آفریند ؟ 

  حماسه : دلیری ، شجاعت ، دلاوری

 آرایه‌ی ادبی : تکرار به ما بیاموزید .

 

 عکس های عاشقانه و دوست داشتنی

 

ای‌ فرزندان‌ غزه‌ !

 با تمام‌ توانتان‌ بتازید و

  در راهتان‌ استوار بمانید

  در گستره ­ی‌ نبردهاتان‌ پیش‌ بروید :

  آرایه‌ی ادبی : با تکرار صامت « ت » واج آرایی ایجاد شده ­است .

 استوار : پایدار ، محکم

 گستره ­: پهنه

 

ای‌ دوستان‌ کوچک‌ ما ، سلام‌ !

 برای‌ چیدن‌ زیتون‌ مهیا باشید ! 

 مهیّا : آماده ، فراهم 

 زیتون : نماد صلح و آشتی

 

 در لحظه‌هایی‌ که‌ درختان‌ زیتون ‌، بارور می‌شوند

 و وط‌نی‌ زاده‌ می‌شود در چشم‌ها

  و افقی‌ دیگر نمایان ،

 نمایان : آشکار

 

 چهره ­ی قدس درخشان

  رخساره‌ فلسطین‌ پر فروغ و تابان می‌شود . 

  آرایه ی ادبی : تشخیص ، چهره داشتن که از ویژگی‌های انسان است ، به قدس نسبت داده شده است .

 

  رخساره : چهره ، صورت        

 پرفروغ : درخشان ، تابان

 

 عکس های عاشقانه و دوست داشتنی

 

 نِزار قَبانی , از بزرگ‌ترین شاعران و نویسندگان جهان عرب بود . وی در یکی از محله‌های قدیمی  شهر دمشق سوریه به دنیا آمد .  وی به زبان های فرانسه ، انگلیسی و اسپانیولی نیز مسلط بود و مدت بیست سال در دستگاه دیپلماسی سوریه خدمت کرد . بخش‌هایی از اشعار نزار قبانی تاکنون به فارسی ترجمه و منتشر شده‌است .

مهدی سرحدی ، موسی بیدج ، موسی اسوار و احمد پوری مترجمانی هستند که تاکنون نسبت به ترجمه‌‌­ی بخشی از آثار نزار به فارسی اقدام کرده‌اند .

 

 

عکس های عاشقانه و دوست داشتنی

 

                 دانش های زبانی :

 

صفت  مبهم : هرگاه نشانه‌‌های مبهم « هر ، همه ، هیچ ، فلان ، چندین ، خیلی ،  کمی ، بسیاری ، اندکی ، قدری ، برخی ،  بعضی ، پاره‌ای ، چندان ، تمام ... » همراه اسم یا جانشینان اسم ذکر شوند ، « صفت مبهم » اند .

 

 

نکته : از میان صفت‌های مبهم بالا « همه » و « تمام » گاه با کسره و گاهی بدون کسره ، به کار می‌روند .

 

این همه زباله را چه کسی این جا ریخته است ؟

 

همه یِ زباله ها را همسایه ها در کوچه ریخته‌اند .  ‌

مثال : آن همه مردم ، آمدند .

 

در این جمله :  

آن همه مردم : گروه اسمی

آمدند : گروه فعلی

 

در گروه اسمی : 

آن : صفت اشاره ( وابسته‌ی پیشین )

همه : صفت مبهم ( وابسته‌ی پیشین ) 

مردم : هسته‌ی گروه اسمی

 

هر کتاب علمی که خواندم ، دری از شناخت پروردگار به روی من باز کرد .

 

در گروه اسمی « هر کتاب علمی » :  

هر : صفت مبهم ( وابسته‌ی پیشین )  

کتاب : هسته‌ی گروه اسمی

علمی : صفت بیانی ( وابسته‌ی پسین )

 

 

بعضی میوه‌های درختی ، قبل از مصرف آفت زده می‌شوند .

 

در گروه اسمی « بعضی میوه‌های درختی »  

بعضی : صفت مبهم ( وابسته ی پیشین ) 

میوه ها : هسته ی گروه اسمی  

درختی : صفت بیانی ( وابسته‌ی پسین )

 

عکس های عاشقانه و دوست داشتنی

 

نکته : هرگاه « چند » مفهوم پرسشی داشته باشند دیگر صفت مبهم نیست .

 

مثال:           هیچ عاقلی را می‌شناسی ؟

در این جمله :

هیچ عاقلی را : گروه اسمی

می‌شناسی : گروه فعلی

 

در گروه اسمی :

هیچ : صفت پرسشی

عاقل : هسته‌ی گروه اسمی

 

 تصاویر زیبا و عاشقانه, گالری عاشقانه ها, گالری عکس عاشقانه

 

حالا نوبت شماست :

 

در جمله‌های زیر ، در گروه‌های اسمی ،

وابسته‌های پیشین و پسین و نوع آنها را  

مشخص کنید . 

هر ، همه ، هیچ ، فلان ، چندین خیلی ،  کمی ، بسیاری ، اندکی ، قدری ، برخی ،  بعضی ، پاره ای ، چندان ، تمام

 

1 - چون وقت نداشتم ، کمی غذا در بشقاب ریختم و فورا خوردم .

2 - دیروز، فرحناز با قدری شربت از مهمان‌ها پذیرایی کرد .

3 - پروانه ، برای تولد خواهرش چندین مهمان دعوت کرده بود .

4 - بعضی اوقات دوست دارم تا مدرسه بدوم و خود را زود به دوستانم برسانم .

 

 

 

پاسخ : 

1 - چون وقت نداشتم ، کمی غذا در بشقاب ریختم و فورا خوردم .

کمی غذا

چون در این گروه اسمی کسره‌ی اضافه نداریم ، آخرین واژه‌ی گروه ، هسته است .

هسته : غذا

وابسته : کمی ، وابسته‌ی پیشین : صفت مبهم

 

 

2 - دیروز، فرحناز با قدری شربت از مهمان‌هایِ مادربزرگِ مهربانش ، پذیرایی کرد .

قدری شربت 

چون در این گروه اسمی کسره‌ی اضافه نداریم ، آخرین واژه‌ی گروه ، هسته است .

هسته : شربت

وابسته : قدری ، وابسته‌ی پیشین : مبهم

 

مهمان‌هایِ مادربزرگِ مهربانش

چون در این گروه اسمی کسره‌ی اضافه داریم ، اولین واژه‌ی کسره‌دار ، هسته‌ی گروه است .

هسته : مهمان

وابسته‌ی اول : ها ، وابسته‌ی پسین : نشانه‌ی جمع

وابسته‌ی دوم : مادربزرگ ، وابسته‌ی پسین : مضاف‌الیه

 وابسته‌ی سوم : مهربان ، وابسته‌ی پسین : صفت بیانی

ــَـش : وابسته به مادربزرگ ، وابسته‌ی پسین : مضاف‌الیه

 

 

3 - پروانه ، برای تولدِ خواهرش ، چندین مهمان دعوت کرده بود .

 تولدِ خواهرش

چون در این گروه اسمی کسره‌ی اضافه داریم ، اولین واژه‌ی کسره‌دار ، هسته‌ی گروه است .

هسته : تولد

وابسته : خواهر

ـَش : وابسته به خواهر ، وابسته‌ی پسین : مضاف‌الیه  

 

چندین مهمان

چون در این گروه اسمی کسره‌ی اضافه نداریم ، آخرین واژه‌ی گروه ، هسته است .  

وابسته : چندین ، وابسته‌ی پیشین : صفت مبهم

هسته : مهمان

 

 

4 - بعضی اوقات دوست دارم تا مدرسه بدوم و خود را زود به دوستانِ خوبم برسانم .

 بعضی اوقات

چون در این گروه اسمی کسره‌ی اضافه نداریم ، آخرین واژه‌ی گروه ، هسته است .

هسته : اوقات

وابسته : بعضی ، وابسته‌ی پیشین : صفت مبهم

 

 دوستانِ خوبم

چون در این گروه اسمی کسره‌ی اضافه داریم ، اولین واژه‌ی کسره‌دار ، هسته‌ی گروه است .

هسته : دوستان

وابسته‌ی اول : خوب ، وابسته‌ی پسین : صفت بیانی

وابسته‌ی دوم : ــَـم ، وابسته‌ی پسین : مضاف‌الیه 

 

 

0

یه چارشنبه سوری ، یه نوشته

   یه چاشنبه سوری ، یه نوشته ، یه نمره

 

 

 

شیرین ترین و زیباترین لحظه های چارشنبه سوریتونو به

 

زیباترین شکل بنویسید و یه نمره ی عالی دریافت کنید .

 

نوشته هاتون در همین ص به نام خودتون ثبت میشه .

 

  نحوه پیشگیری از حوادث و خطرات چهارشنبه سوری

 

 

0
کار دوستتون ، سرکار خانم قنبری رو برای تکلیف اختیاری

 

سیزده به در ببینید .

برای دیدن این کار ، روی آدرس زیر کلیک کنید .

 

http://s6.picofile.com/file/8245992492/%D8%A8%D8%B3%D9%85_%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%D9%85%D9%86_%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85.pptx.html

 

 

این هم کار دوم آیدا خانم :

 

برای دیدن این کار ، روی آدرس زیر کلیک کنید .

 

http://s6.picofile.com/file/8247996500/%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%D9%87%D8%B4%D8%AA%D9%85.pptx.html

 

 

 

 

0

 

 

درک مطلب و پرسش متن : به نام خدایی که جان آفرید

 

          

 

 

1 - مصراع :

 

« سخن گفتن اندر زبان آفرید »

 

از چند جمله تشکیل شده است ؟ 

 

2 - در مصراع :

 

« پرستار امرش همه چیز و کس »

 

الف - « پرستار » یعنی چه ؟

 

ب - منظور از همه چیز و کس چیست ؟

 

ج - گروه نهادی را مشخص کنید .

 

د - در گروه اسمی « پرستار امرش » هسته ، وابسته ها

 

    و نوع وابسته ها را مشخص کنید .

 

 

3 - در بیت :

 

« یکی را به سر بر نهد تاج بخت

 

                    یکی را به خاک اندر آرد ز تخت »

 

الف - چند گروه های متممی در مصراع اول و دوم وجود

 

     دارد ؟  آنها را ( با حرف اضافه ) در مصراع اول

 

     و دوم مشخص کنید .

 

ب - دو آرایه ی مصراع اول را بنویسید و درباره ی آنها

 

    توضیح دهید .

 

ج - در عبارت « تاج بخت » چه آرایه ای به کار رفته است ؟

 

د - منظور از تاج بر سر نهادن چیست ؟

 

ر - منظور از « از به خاک اندر آوردن » چیست ؟

 

ز - قافیه های این بیت را مشخص کنید .

 

س - میان « بخت و تخت » علاوه بر هم قافیه بودن چه

 

      ارتباط دیگری وجود دارد ؟

 

         

 

4 - مصراع :

 

« به نام خدایی که جان آفرید »

 

الف - از چند جمله تشکیل شده است ؟

 

ب - منظور از جان چیست ؟

 

5 - « دستگیر » در مصراع :

 

« خداوند بخشنده ی دستگیر » یعنی چه ؟

 

6 - مفهوم : « بزرگان نهاده بزرگی ز سر » را بنویسید .

 

7 - در مصراع :

 

« جهان متفق بر الهیتش »

 

الف - مرجع ضمیر « ش » را بنویسید .

 

ب - منظور از جهان چیست ؟

 

ج - « متفق » یعنی چه ؟

 

د - نقش دستوری « متفق » را بنویسید .

 

8 - در مصراع :

 

« تأمل در آیینه ی دل کنی »

 

چه آرایه ای به کار رفته است ؟

 

9 - در ترکیب « آیینه ی دل » چه آرایه ای به کار رفته

 

     است ؟

 

          تصاوير زيباسازی وبلاگ ، عروسك ياهو ، متحرك       www.bahar-20.com

 

10 - بیت :

 

« محال است سعدی که راه صفا

 

                     توان رفت جز بر پی مصطفی »

 

از چند جمله تشکیل شده است ؟

 

11 - در بیت :

 

« گلستان کند آتشی بر خلیل

 

                 گروهی بر آتش برد ز آب نیل »

 

الف - آرایه ی مشترک مصراع اول و دوم را بنویسید .

 

ب - منظور از « گروهی » چه کسانی است ؟

 

ج - منظور از « خلیل » چه کسی است ؟

 

     http://www.shereno.com/image.php?op=newsimgf2&var=MTM3NzE0MzIwNy0xMTQ1NzE2NDEwNjE4OTEyNDIwNzE1OTE3MDU1MTY5Mjc5ODI1MzEyOTczLmpwZw==

 

 

0

 

فارسی هشتم : ستایش ، به بنام خدایی که جان آفرید

 

ای نام نکو تو ، سردفتر دیوان‌ها

وی طلعت روی تو ، زینت‌ده عنوان‌ها

قافیه : دیوان‌ها ، عنوان‌ها  

ردیف : -

 

تعداد جمله :   

1 - ای ( کسی که )

2 - نام نکو تو ، سردفتر دیوان‌ها ( است . )

3 - و ای ( کسی که )

4 - طلعت روی تو ، زینت‌ده عنوان‌ها ( است )

 

آرایه‌ی ادبی :

تکرار : ای ، تو

واج‌آرایی : صامت ن

 

نکته :

وی : مخفف  « و ای »

 

 

فارسی ساده و روان :

ای خدایی که نام خوب تو ، سرآغاز هر گفتار و نوشتار است ؛ و ای خدایی که سرآغاز زیبای همه‌ی کارها ، ستایش روی توست .

 

 

 

به نام خدایی که جان آفرید

سخن گفتن اندر زبان آفرید

قافیه : جان ، زبان

ردیف : آفرید

 

تعداد جمله :   

1 - به نام خدایی

2 - که جان آفرید

3 - سخن گفتن اندر زبان آفرید

 

آرایه‌ی ادبی :

جان ، مجاز از انسان

مراعات‌نظیر : زبان ، سخن ، گفتن

واج‌آرایی : مصوت « آ »

 

فارسی ساده و روان :

به نام خدایی که به انسان جان بخشید و به او توانایی سخن گفتن داد .



خداوند بخشنده‌ی دستگیر

کریم خطابخش پوزش‌پذیر

 

قافیه : دستگیر ، پوزش‌پذیر

ردیف : -

 

تعداد جمله :

1 - ( به‌نامِ ) خداوند بخشنده‌ی دستگیر

2 - ( به‌نام خداوندِ ) کریم خطابخش پوزش‌پذیر

 

آرایه ها ی ادبی :

واج آرایی : مصوت «  ــِـ  »

               مصوت « ی »

              صامت « خ »

جناس اشتقاق : بخشنده ، خطابخش

مراعات‌نظیر : بخشنده‌ ، دستگیر ، کریم ، خطابخش ، پوزش‌پذیر ( همه ، صفات خداوند هستند . )


فارسی ساده و روان :

خدای بخشنده‌ای که همه را یاری می‌کند ، گناهان را می‌بخشد و توبه گناهکاران را می‌پذیرد.

 


پرستار امرش همه چیز و کس

بنی‌آدم و مرغ و مور و مگس

 

قافیه : کس ، مگس

ردیف : -

 

تعداد جمله :

1 - پرستار امرش همه چیز و کس ( هستند )

2 - ( پرستار امرش ) بنی آدم و مرغ و مور و مگس ( هستند )

 

آرایه ها ی ادبی :

مراعات نظیر : بنی آدم ، مرغ ، مور ، مگس

واج آرایی : صامت « م »

               مصوت « و »

 

فارسی ساده و روان :

خدایی که همه‌ی موجودات ، از جمله انسان‌ها ، پرندگان ، مورچه و مگس تحت فرمان او هستند .

 

 

یکی را به سر برنهد تاج بخت

یکی را به خاک اندر آرد ز تخت

 

قافیه : بخت ، تخت

ردیف : -

 

تعداد جمله :

1 - یکی را به سر تاج بخت برنهد  

2 - یکی را ز تخت به خاک اندر آرد
 

آرایه ها ی ادبی :

تاج بخت ، اضافه ی تشبیهی

بخت به تاج تشبیه شده است .

بخت : رکن اول

تاج : رکن دوم  

تاج بر سر نهادن : کنایه از عزت و بزرگی دادن .

به خاک آوردن : کنایه از کوچک و ذلیل کردن .

مراعات نظیر : تاج ، تخت

تکرار : یکی ، را ، به

جناس : سر ، بر (

        اختلاف در صامت « بـ » و « سـ »

 

فارسی ساده و روان :

گاه به کسی عزت و بزرگی می‌دهد و گاه دیگری را خوار و کوچک می‌کند.
 


گلستان کند آتشی بر خلیل

گروهی بر آتش برد ز آب نیل

قافیه : خلیل ، نیل

ردیف : -

 

تعداد جمله :

1 - آتش ( را ) بر خلیل گلستان کند .

2 - گروهی ز آب نیل بر آتش برد .

 

آرایه ها ی ادبی :

تلمیح : اشاره به داستان حضرت ابراهیم که آتش بزرگ نمرودیان ، برای آن حضرت ، تبدیل به گلستان شد .

تلمیح : اشاره به داستان حضرت موسی که قوم بنی اسرائیل با آن حضرت به سلامت از رود نیل گذشتند ، ولی فرعونیان در نیل غرق شدند .

بر آتش بردن : کنایه از مجازات کردن ، عذاب دادن

تکرار : آتش ، بر

تضاد : آب ≠ آتش

واج آرایی : مصوت « ی »

               مصوت « ا »


فارسی ساده و روان :

گاهی آتش عظیم نمرود را تبدیل به گلستان می کند و زمانی گروهی را در میان رود نیل مجازات می‌کند و به دوزخ می فرستد .

 


به درگاه لطف و بزرگیش بر

بزرگان نهاده بزرگی ز سر

قافیه : بر ، سر

ردیف : -

 

تعداد جمله : 1

1 - بزرگان به درگاه لطف و بزرگیش بر ، بزرگی ز سر نهاده ( اند )
 

آرایه ها ی ادبی :

تکرار : بزرگ

جناس : بر ، سر

          ( اختلاف در صامت بـ و سـ )  

واج‌آرایی : صامت « ب »

بزرگی ز سر نهادن : کنایه از اظهار کوچکی در مقابل کسی

 

فارسی ساده و روان :

بزرگان در برابر عظمت و شکوه درگاه خداوندی ، سر تعظیم فرود می آورند .
 


جهان متفق بر الهیتش

فرومانده از کنه ماهیتش

 

قافیه : الهیتش ، ماهیتش

ردیف : -

 

تعداد جمله :

1 - جهان متفق بر الهیتش ( است )

2 - از کنه ماهیتش فرو مانده ( است )

 

آرایه ها ی ادبی :

جهان : مجاز از جهانیان

         منظور از جهان ، اهل جهان و موجودات هستند .

فرو ماندن : کنایه از متحیر شدن 

 

فارسی ساده و روان :

تمام موجودات جهان ، در خداوندی پروردگار بزرگ ، هم‌نظر هستند  و از درک حقیقت وجودش ، عاجزند .

 


بشر ماورای جلالش نیافت

بصر منتهای جمالش نیافت

 

قافیه : جلالش ، جمالش

ردیف : نیافت

 

تعداد جمله :

1 - بشر ماورای جلالش نیافت .

2 - بصر منتهای جمالش نیافت .

 

آرایه ها ی ادبی :

جناس : بشر و بصر

         ( اختلاف در صامت شـ و صـ )

جناس : جمال و جلال

        ( اختلاف در صامت مـ و لـ  )

 

فارسی ساده و روان :

انسان‌ها نهایت بزرگی خداوند را درک نکرده‌اند . زیبایی او ، بی‌پایان است و نمی‌توان با چشم او را دید .



تأمل در آیینه‌ی دل کنی

صفایی به‌تدریج حاصل کنی
 

قافیه : دل ، حاصل

ردیف : کنی

 

تعداد جمله :

1 - در آیینه دل تأمل کنی

2 - به تدریج صفایی حاصل کنی
 

آرایه ها ی ادبی :

آیینه‌ی دل ، اضافه‌ی تشبیهی

 دل ، به آیینه تشبیه شده است .  
دل ، رکن اول

آیینه ، رکن دوم

آیینه : نماد روشنی

 

فارسی ساده و روان :

اگر خودت را به خوبی بشناسی ، کم‌کم وجودت پاک و خالص می شود . ( چون خودشناسی ، مقدمه‌ی خداشناسی است . )

 

 


محال است سعدی که راه صفا

توان رفت جز بر پی مصطفی

 

قافیه : صفا ، مصطفی

ردیف :  -

 

تعداد جمله :

1 - محال است

2 - سعدی

3 - که راه صفا ، جز بر پی مصطفی توان رفت .

 

آرایه ها ی ادبی :

راه صفا ، اضافه ی تشبیهی  

صفا ، به راه تشبیه شده است .

صفا ، رکن اول

راه ، رکن دوم

جناس اشتقاق : صفا ، مصطفی

 

فارسی ساده و روان :

ای سعدی ، غیرممکن است که بتوانی راه پاک‌دلی را پیدا کنی ، مگر این که پیرو پیامبر ( ص ) باشی .