امروز سه شنبه 01 آبان 1403
0

                       فارسی : درس یازدهم  ، خدمات متقابل اسلام و ایران

 

          

         

              

 

در سراسر این آثار ، مفاهیم اسلامی و قرآنی موج می زند :

این آثار سرشار از محتوا و معانی اسلامی و قرآنی است .

 

گرد آمدن : جمع شدن

 

گرد آمدن ملل گوناگون در زیر پرچم اسلام :

مسلمان شدن ملت های گوناگون

 

همدوش : همراه

 

مشعل دار : پیشرو ، راهنما

 

جامه ی زیبای شعر و نثر : اضافه ی تشبیهی

شعر و نثر مانند جامه ( لباس ) است .

             

                نام باستانی و تاریخی استان های ایران بنا بر

                   مرزبندی ها و تقسیم بندی های کنونی

 

                          دانش های زبانی و ادبی

 

به جمله های زیر توجه کنید .

 

زیبا و دوست زیبا از مدرسه به خانه می رفتند .

 

در میان راه دوست زیبا از زیبا دفتر زیبا را گرفت

 

و به زیبا قول داد فردا دفتر زیبا را به زیبا پس بدهد .

 

بدون اینکه از شما بپرسم اشکال این عبارت چیست با خواندن آن

 

می گویید : « اوووووووه ، چقدر زیبا ! »

 

حالا این متن را بازسازی کنید ؛ و احتمالا عبارتی نزدیک به عبارت

 

زیر خواهید گفت :

 

زیبا و دوستش از مدرسه به خانه می رفتند . در میان راه دوست زیبا

 

از او دفترش را گرفت و به زیبا قول داد فردا دفترش را به او پس بدهد .

 

در این جمله ها شما در چند مورد از « او » و « ش » ، به جای زیبا

 

استفاده کرده اید .

 

به این نوع کلمه ها « ضمیر » می گویند .

 

ضمیر در جمله به کار می رود تا با استفاده از آن از تکرار اسم جلوگیری شود .

 

اسمی که ضمیر به جای آن به کار می رود ، « مرجع ضمیر » نام دارد .

 

ضمیر ها دو نوع هستند .

 

1 – ضمیر گسسته : ضمیرهایی که به تنهایی به کار می روند .

 

      این ضمیر ها عبارتند از :

 

  مــفـــرد                          جــمـــع

   من                                 ما

   تو                                  شما

   او                                 ایشان

 

وقتی رجـــایـــــی به داخل ماشین آمد ، عرق کرده و خسته بود . 
 
      مرجع ضمیر       

                                                                    

به  او   گفتیم اگر این وضع ادامه یدا کند ، دست و پای سالم برایــتان

     ضمیر

 

باقی نخواهد ماند .
    

نویسنده از « او » به جای « رجایی » استفاده کرده است .

 

2 – ضمیر پیوسته : این واژه ها نمی توانند به تنهایی به کار روند و حتما

 

     باید به واژه ی پیش از خود بچسبند .

 

     این ضمیرها عبارتند از :

 

   مــفـــرد                          جــمـــع

     ــَـ م                             ــِــ مان 

     ــَـ ت                            ــِــ تان 

     ــَـ ش                           ــِــ شان 

 

سـپــیـــده ، به خانه ی مادربــزرگ  برو . تــو باید برایــــش  غذا ببری . 

مرجع ضمیر1           مرجع ضمیر2    ضمیر1          ضمیر2

 

یعنی « سپیده » ، مرجع ضمیر « تو » است و « مادربزرگ » ، مرجع ضمیر « ـَـش » .

 

مـصـطـفــی مجبور بود ، راه خانه تا مدرسه را پیاده برود . برای آنکه

مرجع ضمیر

 

گرم شود ، دستهایش   را داخل جیبش  فرو برد . 

                      ضمیر               ضمیر


  در این عبارت ، مصطفی ، مرجع ضمیر هر دو ضمیر است ؛ یعنی

 

ضمیر « ـَـش » در « دست هایش » و ضمیر « ـَـش » در « جیبش » .

 

 نـیـمـــا  با دستپاچگی می گوید : ها ؟ بله ! زیبا بود ؛ گمان کنم شاعر

مرجع ضمیر

 

آن ویکتور هوگو باشد !

 

-   آفرین بر  تـــــو  پسر باهوش ! از کجا فهمیدی ؟

                 ضمیر

 

 نـیـما  با غرور ادامه می دهد : قبلا آن را خودم  ترجمه کرده ام .

مرجع ضمیر                                        ضمیر                                   

 

             

               پرچم معروف ایرانی : درفش کاویانی

              از این پرچم چه می دانید ؟

پنج سطر درباره ی این پرچم بنویسید و نمره بگیرید .

 

 

و حالا نوبت شماست .

در جمله های زیر ، ضمیر و مرجع ضمیر را مشخص کنید .

1 - معلم ، خواندن را تمام می کند و با قدم های شمرده پشت میزش نشست .

 

2 – مــــن اینجا چون نگهبانم تـــــــو چون گنج .

 

3 – باز موضوع تازه ای داریم 

      آرزوی شـمـــا در آیـنــــده

 

4 – با خودش زیر لب چنین می گفت :

      آرزوهایــــتـان چه رنگیــــن است

      کاش روزی به کام خـــــود برسید

      بچه ها ، آرزوی مـــــن این است

 

5 – گفت : جان پدر ، تو نیز اگر بخفتی ، به از آن که در پوستین خلق افتی .

 

6 – انس بن مالک می گفت : در مدت ده سال که شبانه روز در خدمت و خانه اش بودم ، یک بار

      تندخویی و سخن درشت از او ندیدم و نشنیدم .

 

7 – خـــدا آن مـلـتـــی را ســــروری داد

      که تقدیرش به دست خویش بنوشت

 

پاسخ جمله ها :

1 - معلم مرجع ضمیر « ش » در میزش .

 

2 – مادر کبوتر مرجع ضمیر من – جوجه کبوتر مرجع ضمیر « تو »  

 

3 – بچه های کلاس ، مرجع ضمیر « شما »  

 

4 – معلم ، مرجع ضمیر « ـَـش »

     بچه ها ، مرجع ضمیر « ـِـتان »  

     معلم ، مرجع ضمیر « من »     

     

5 – سعدی ، مرجع ضمیر « تو »

 

6 – پیامبر ( ص ) ، مرجع ضمیر « ـَـش » و « او »

 

7 – ملت ، مرجع ضمیر « ـَـش » در تقدیرش

 

 

0

         فارسی: درس دوازده، اسوه ی نیکو

           

       

 

اسوه ی نیکو

 

(ص): صلی الله علیه و آله

 

ماه فرو ماند از جمال محمد (ص)  

 

سرو نباشد به اعتدال محمد

 

قافیه: جمال – اعتدال

 

ردیف: محمد

 

تعداد جمله ها: 1 - ماه فرو ماند از جمال محمد (ماه از جمال

                           
                            محمد فرو ماند.)

 

                    2 - سرو نباشد به اعتدال محمد (سرو به اعتدال

                         محمد نباشد.)

 

تشخیص: فرو ماندن و شگفت زده شدن به ماه نسبت داده شده است.

 

سرو در ادبیات مظهر و نشانه ی تناسب اندام است.

 

 ماه از زیبایی پیامبر (ص) حیران و متعجب می ماند.

سرو هم قامت متناسب پیامبر را ندارد.

 

آدم و نوح و خلیل و موسی  و عیسی

 

آمده مجموع در ظلال محمد

 

قافیه: ظلال

 

ردیف: محمد

 

تعداد جمله ها: 1 - آدم و نوح و خلیل و موسی  و عیسی آمده مجموع


در ظلال محمد (آدم و نوح و خلیل و موسی  و عیسی در ظلال محمد


مجموع آمده)

 

مراعات نظیر: آدم – نوح – خلیل – موسی – عیسی

 

در ظلال و سایه ی کسی بودن یعنی در پناه او بودن، در حمایت

 
کسی بودن

حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و

حضرت عیسی (ع) همه در پناه پیامبر اکرم (ص) هستند.

                                   

سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

 

عشق محمد بس است و آل محمد

 

قافیه: آل  

 

ردیف: محمد

 

تعداد جمله ها: 1 – سعدی،  

 

                   2 – اگر عاشقی کنی،

 

                   3 – و جوانی (کنی که فعل جمله است حذف شده)

 

                4 – عشق محمد بس است

 

عشق آل محمد بس است.)

 

تکرار: محمد

سعدی اگر می خواهی عاشق و دلداده باشی، عشق 

پیامبر و خاندان پاکش برایت کافی است.

      

 

دانش های زبانی و ادبی:

 

در درس های گذشته، شخص و شمار فعل را آموختیم.

 

یعنی هر فعل را در سه شخص مفرد و سه شخص جمع یاد گرفتیم.

به عنوان مثال:

 

به هر یک از فعل های «رفتم، رفتی، رفت» به ترتیب


«اول شخص مفرد»  ،


«دوم شخص مفرد»  و


«سوم شخص مفرد»  می گفتیم


و به هر یک از فعل های «رفتیم، رفتید، رفتند»

 

به ترتیب:


«اول شخص جمع»  ،


«دوم شخص جمع»  و


«سوم شخص جمع»  می گفتیم.

 

و حالا نکته ی جدید این درس این که: به هر یک از صورت های


ششگانه ی مفرد و جمع فعل، «صیغه» یا «ساخت»


گفته می شود.

 

یعنی اگر از شما خواستند که «ساخت» یا «صیغه» ی


سوم شخص «می توانم» را بنویسید،پاسخ، «می توانند» است؛


همچنین «ساخت» دوم شخص مفرد همین فعل، «می توانی»


 است.

حالا شما به پرسش های زیر پاسخ دهید.                                   xs03gif389               gifbj002

 

1 – ساخت  «دوم شخص جمع» فعل «برخاسته ام» را

      بنویسید.

 

2 - ساخت  «دوم شخص مفرد» فعل «بر می دارم» را بنویسید.

 

3 - ساخت  «اول شخص جمع» فعل «می پرسم» را بنویسید.

 

4 - ساخت  «سوم شخص جمع» فعل «می گفتم» را بنویسید.

 

5 - ساخت  «سوم شخص مفرد» فعل «رفته بودم» را بنویسید.

پاسخ:

 

1 – برخاسته اید

 

2 – برمی داری

 

3 – می پرسیم

 

4 – می گفتند

 

5 – رفته بود

زمانی که ساخت های ششگانه ی فعل را به ترتیبِ


«اول شخص مفرد»،


«دوم شخص مفرد»،


 «سوم شخص مفرد»،


«اول شخص جمع»،


«دوم شخص جمع» و


«سوم شخص جمع»


 بیان می کنیم، می گوییم آن فعل را «صرف» کرده ایم.


پس وقتی از شما خواستند فعل«بروم» را صرف کنید،


باید به ترتیب بگویید:

 

بروم


بروی


برود


 برویم


 بروید


 بروند


 حالا فعل های زیر را را صرف کنید.

 

1 – شنیده ام

 

2 – شسته بودم

 

3 – خورده باشم

 

4 – دانستم

پاسخ:

 

1 – شنیده ام                 شنیده ایم

 

      شنیده ای                شنیده اید

 

      شنیده است              شنیده اند

 

2 – شسته بودم             شسته بودیم                        xsgs009

 

      شسته بودی            شسته بودید

 

      شسته بود              شسته بودند


3 – خورده باشم            خورده باشیم

 

     خورده باشی            خورده باشید

 

     خورده باشد             خورده باشند

 

4 – دانستم                     دانستیم

 

      دانستی                    دانستید

 

      دانست                    دانستند

 

نکته ی دیگر درباره ی فعل، ساختمان فعل است.

 

هر فعل از چند قسمت ساخته شده است.

 

یکی از این قسمت ها که در تمام ساخت های ششگانه بدون تغییر،


تکرار می شود، «بن» فعلاست.

 

ساخت های ششگانه ی «بروم» را صر ف می کنیم.

 

بروم 

 

بروی

 

برود

 

برویم

 

بروید

 

بروند

 

«ب» نشانه ی زمان فعل است.

 

«رو» جزء ثابت فعل و «بن» است.

 

«م»، «ی»، «د»، «یم»، «ید»، «ند» جزء


متغیر فعل هستند که در هر فعل نسبتبه «ساخت» دیگر


تغییر می کند.


به این قسمت فعل، «شناسه» گفته می شود.


فعل «می نوشم» را صرف می کنیم تا بن آن مشخص شود.

 

می نوشم

 

می نوشی

 

می نوشد

 

می نوشیم

 

می نوشید

 

می نوشند

 

«می» نشانه ی زمان

 

«نوش» بن فعل

 

و «م»، «ی»، «د»، «یم»، «ید»، «ند»


شناسه هستند.

حالا در فعل های زیر بن را مشخص کنید.

 

1 – کاشتیم

 

2 – رسیدیم

 

3 – می روند

 

4 – بگویی

 

5 – می کارید

 

6 – خواهیم دید

 

7 – برسم

 

8 – رفته باشد

 

9 – گفته بودند

 

پاسخ:

 

1 – کاشت

 

2 – رسید

 

3 – رو

 

4 – گو («ی» اول «ی» میانجی است.)  

 

5 – کار  

 

6 – دید

 

7 – رس

 

8 – رفت

 

9 – گفت

0

 امام خمینی ( ره )

 

                         

 

( ره ) : رحمت الله علیه

 

ص 114 – بند 2 :

 

آن روز ، مثل همه ی روزهای دیگر بود .

 

تکرار روز

 

ص 116 - بند 3 :

 

نیمه های پاییز سال 1357 بود . برخلاف همه ی پاییزها که


کلاس های درس مدارس و دانشگاه ها فعال بودند ، در آن


پاییز دانش آموزان و دانشجویان به فرمان امام اعتصاب کرده


بودند و به مدارس و دانشگاه ها نمی رفتند . دیگر نه میز و


نیمکتی در کار بود و نه معلمی . همه به فرمان امام در


کوچه ها و خیابان ها تظاهرات می کردند و درس انقلاب را


به بانگ بلند به گوش جهانیان می رساندند . آن روزها ملت ،


یک آموزگار ، یک معلم و یک استاد داشت و او کسی جز


امام خمینی ( ره ) نبود .

 

تکرار : پاییز

 

تکرار : مدارس

 

تکرار : دانشگاه

 

مراعات نظیر : پاییز – کلاس – مدارس – دانشگاه ها –


                  دانش آموزان – دانشجویان – میز – 

 

                  نیمکت – معلم – آموزگار استاد –

 

                                     

ص 117 – بند پایانی :              

 

از آن مانند جان خویش نگهبانی کنند : کنایه از بااهمیت و

                            باارزش بودن چیزی

     

                  دانش های زبانی و ادبی :

 

در درس  گذشته با قسمتی از ساختمان فعل که به آن


« بن فعل » گفته می شد ، آشنا شدیم .

 

 

گفتیم که ساختمان هر فعل از چند قسمت تشکیل شده


است :  

          

1 – نشانه ی زمان ، که سال های آینده به دانسته های

    
    شما افزون خواهد شد .

 

2 – بن فعل ، که در درس گذشته با آن آشنا شدید و

    
      گفتیم که قسمت ثابت و تکراری همه ی « ساخت » ها


      است .

 

3 – شناسه ، که در این درس می آموزید .

 

     درباره ی فعل خوانده اید که فعل قسمتی از جمله


     است که :
 

انجام کاری را ( بن ، نشان دهنده ی کاری است که فعل


نمایانگر آن است . )
 

به وسیله ی شخصی ( که شناسه نمایان گر آن شخص


است . )

 

در زمانی معین ( نشانه ی زمان و نوع بن در ساختمان فعل ،


نشان دهنده ی این زمان هستند . )

 

نشان می دهد .

 

منظور این سه عبارت را با یک مثال توضیح می دهم .

                                      

 

در عبارت اول خواندیم که انجام کار را در فعل ، بن فعل


نشان می دهد ؛ یعنی وقتی می گوییم « شسته ایم » در


این فعل « شست » بن فعل است و نمایانگر کار « شستن »


است .

          

 

در عبارت دوم گفتیم که فعل به وسیله ی شخصی که


شناسه نمایانگر آن است ، انجام می شود . یعنی در فعل


« شسته ایم » ، بدون این که از « ما » استفاده کرده باشیم ،


« یم » که شناسه ی فعل است ، نشان دهنده ی شخص و


شمار انجام دهنده ی کار است .

                                        

شناسه ها در ساختمان فعل عبارتند از :

 

1 – شناسه های مفرد :

 

اول شخص مفرد : ــَـ م

 

دوم شخص مفرد : ی

 

سوم شخص مفرد : ــَـ د

 

 

2 - شناسه های جمع :

 

اول شخص جمع : یم

 

دوم شخص جمع : ید 

 

سوم شخص جمع : ــَـ ند

 

                                  

به این ترتیب وقتی فعل « دیده بودم » را صرف می کنیم ،


بدون اینکه جداگانه اسمی از انجام دهنده ی کار ببریم ،


در می یابیم که:                         

 

در « دیده بودم » ، انجام دهنده ی کار « من » است .

 

در « دیده بودی» ، انجام دهنده ی کار « تو » است .

 

در « دیده بود » ، انجام دهنده ی کار « او » است .

 

در « دیده بودیم » ، انجام دهنده ی کار « ما » است .

 

در « دیده بودید » ، انجام دهنده ی کار « شما » است .

 

در « دیده بودند » ، انجام دهنده ی کار « ایشان » است .

 

                              

بحث دیگر این درس ، « مصدر » است .
 

« مصدر » مانند فعل کار را نشان می دهند ، بدون اینکه


نشانگر زمان و شخص انجام دهنده ی کار باشند .
   

مصدرها همیشه به « تن » و یا « دن » ختم می شوند . مانند :
 

پختن - شستن - نواختن - نشستن – نوشتن - رفتن -


آموختن - دوختن – داشتن – کاستن – نگریستن –


برانگیختن - برداشتن و ...
 

و یا :

 

دیدن - شنیدن – بردن - آمدن – ایستادن - دویدن - خوردن –


پریدن – بریدن – چیدن – دادن - افزودن و ...

 

با استفاده از مصدر می توانیم یکی از انواع بن را که


« بن ماضی » است ، به دست آوریم ؛ یعنی با حذف


« ن » مصدری از پایان مصدر ، « بن ماضی » به جا می ماند .

 

پختن : مصدر            پخت : بن ماضی  

 

شستن : مصدر           شست : بن ماضی

 

نواختن : مصدر          نواخت : بن ماضی

 

نشستن : مصدر          نشست : بن ماضی

 

نوشتن : مصدر           نوشت : بن ماضی

 

رفتن : مصدر             رفت : بن ماضی

 

آموختن : مصدر          آموخت : بن ماضی

 

دوختن : مصدر           دوخت : بن ماضی

                                        

حالا شما از مصدرهای زیر بن ماضی به دست آورید :

 

داشتن  

 

کاستن

 

نگریستن

 

برانگیختن

 

برداشتن

 

دیدن

 

شنیدن

 

بردن

 

آمدن

 

ایستادن

 

دویدن

 

خوردن

 

پریدن

 

بریدن

 

چیدن

 

دادن

 

افزودن

                                 

 

پاسخ :

 

مصدر               بن ماضی      

  

داشتن    ------   داشت

 

کاستن   -------   کاشت

 

نگریستن  -----   نگریست

 

برانگیختن ----   برانگیخت  

 

برداشتن ------   برداشت  

 

دیدن     ------   دید

 

شنیدن   -----   شنید

 

بردن   -----    برد

 

آمدن   -----    آمد

 

ایستادن   ----  ایستاد

 

دویدن    ----   دوید

 

خوردن  ----   خورد

 

پریدن  -----    پرید

 

بریدن   ----   برید

 

چیدن ------   چید

 

دادن  -----    داد

 

افزودن  ---   افزود

 

           

0

آدم آهنی و شاپرک:

           

در این درس از آرایه ی تشخیص استفاده شده است.

شاپرک حرف می زند و احساسات خود را بیان می کند.

آدم آهنی در ابتدا افکار خود را بدون اینکه به زبان بیاورد،


در ذهن مرور می کند و در پایان تحت تأثیر سخنان و


احساسات شاپرک قرار می گیرد و می تواند افکار خود را


به زبان آورد.

                  

             

ویتاتو ژیلینسکای نویسنده ی روسی است که در سال


1932 میلادی به دنیا آمد. او کتاب‌های زیادی منتشر


کرده که علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده‌است. حشرات کوچک،


کرم‌ها و پروانه‌ها قهرمانان بسیاری از داستان‌های وی است.


ژیلینسکای شعر هم سروده‌است و داستان‌های فکاهی،


رمان و نمایش‌نامه نیز دارد.

 

آدم آهنی و شاپرک یکی از قصّه‌های زیبای اوست. این قصه


بیش از 14 سال است که در کتاب درسی فارسی دوره


راهنمایی وجود دارد. داستان آدم آهنی و شاپرک، برگرفته


از کتاب ملخ شجاع است که مجموعه چهار داستان به


نام‌های ملخ شجاع، دانه برفی که آب نشد، کرم کنجکاو


و آدم آهنی و شاپرک است.

               

                       

         ღعکسهای متحرک عاشقانهღ

دانش های زبانی و ادبی

نکته اول:

درباره ی زمان فعل ها خواندیم که هر فعل در یکی از سه


زمان گذشته و حال و یا آینده انجام می شود.

ساختمان فعل آینده همیشه با صرف فعل خواهم تشکیل


می شود + بن ماضی فعل اصلی.

       

خواهم توانست                خواهیم توانست

خواهی توانست               خواهید توانست

خواهد توانست               خواهند توانست

از مصدر کاشتن، زمان آینده صرف می کنیم:

خواهم کاشت                خواهیم کاشت

خواهی کاشت               خواهید کاشت

خواهد کاشت               خواهند کاشت

حالا شما از مصدرهای زیر، زمان آینده بنویسید.

 رسیدن  

داشتن  

انداختن    

گرفتن

        

پاسخ:

خواهم رسید                خواهیم رسید

خواهی  رسید               خواهید رسید

خواهد رسید                خواهند رسید

خواهم داشت              خواهیم داشت

خواهی داشت              خواهید داشت

خواهد داشت               خواهند داشت

         

خواهم انداخت             خواهیم انداخت

خواهی انداخت             خواهید انداخت

خواهد انداخت             خواهند انداخت

خواهم گرفت               خواهیم گرفت

خواهی گرفت              خواهید گرفت

خواهد گرفت              خواهند گرفت

     

                

اگر از هر فعل دیگری با هر زمان دیگر خواستیم زمان آینده

بنویسیم، کافی است:

فعل خواهم را صرف کنیم.

مصدر فعل را بنویسیم.

«ن» مصدری را حذف کنیم و بن ماضی به دست آوریم.

پس از هر یک از ساخت های خواهم یک بن ماضی فعل


بنشانیم.

               

به عنوان مثال می خواهیم فعل «می وزید» را به آینده

تبدیل کنیم  :

1 - خواهم را صرف می کنیم:

خواهم                خواهیم

خواهی                خواهید

خواهد                خواهند

2 - از فعل «می وزید» مصدر به دست می آوریم:

      «وزیدن»

3 - «ن» وزیدن را حذف می کنیم:

4 - «وزید» بن ماضی و آن را در کنار صرف «خواهم»

  می نشانیم.

خواهم وزید               خواهیم وزید

خواهی وزید               خواهید وزید

خواهد وزید               خواهند وزید

حالا شما هر یک از فعل های زیر را در زمان آینده صرف کنید.

کاشته ام

شنیده بودید

آمدید

رفته باشند    

رسیدیم  

     

     

پاسخ:

خواهم کاشت                خواهیم کاشت

خواهی کاشت              خواهید کاشت

خواهد کاشت               خواهند کاشت

خواهم شنید                   خواهیم شنید

خواهی شنید                  خواهید شنید

خواهد شنید                   خواهند شنید

خواهم آمد                   خواهیم آمد

خواهی آمد                   خواهید آمد

خواهد آمد                   خواهند آمد

خواهم رفت                 خواهیم رفت

خواهی رفت                خواهید رفت

خواهد رفت                خواهند رفت

خواهم رسید                 خواهیم رسید

خواهی رسید                خواهید رسید

خواهد رسید                خواهند رسید

                

نکته ی دوم:

داستان های نمادین، داستان هایی هستند که در هر یک

از شخصیت ها، نماینده ی یک گروه از انسان های اطراف

ما هستند. برای مثال در داستان هایی که در کودکی از

مادرها و مادربزرگ ها شنیده ایم، بیشتر شخصیت ها،

حیوانات بودند. هریک از این حیوانات نماینده ی گروهی

از مردم اطراف ما هستند. مثلا:

روباه نماینده ی انسان های فریبکار است.

طاووس نماینده ی انسان های مغرور است.

سگ نماد وفاداری است.

رود نماد زندگی است.

عقاب نماد انسان های بلندپرواز است و...

                     

1 - می توانید در شعر زیر تشخیص دهید که ساحل و موج

     نماد چه انسان هایی هستند؟

ساحل افتاده گفت: گرچه بسی زیستم

هیچ نه معلوم گشت، آه، که من کیستم؟

موج ز خود رفته ای تیز خرامید و گفت:

هستم اگر می روم، گر نروم نیستم

2 - در شعر «علم زندگانی» جوجه کبوتر و مادر او هر یک

     نماد چه کسانی هستند؟

            

پاسخ:

1 - ساحل نماد انسان های بی تلاش و بی هدف است و

 

     موج نماد انسان های پویا و هدفمند.

2 – جوجه کبوتر نماد افراد کم تجربه است و مادرش نماد

       افراد باتجربه.

     

0

تدریس فصل اول عدد و الگوهای عددی
 به همراه درسنامه فیلم های آموزشی کاربرگ آزمون و حل تصویری صفحه به صفحه فصل

- تدریس بخش اول مبحث الگوهای عددی 

- تدریس بخش دوم مبحث عددنویسی 

- تدریس بخش سوم  بخش پذیری

- تدریس بخش چهارم  اعداد صحیح

دانش اموزان در سالهای گذشته با این بخش ها اشنا شده اند و تنها درس جدید این فصل اعداد صحیح می باشد.
✳️ قبل از هرچیز اشاره کنم که برای درس ریاضی من از دانش آموزم میخوام که دفتری داشته باشه وبرای تمرینات اضافی که باهاشون سر کلاس کار می کنم و اگر تمرینی در کتاب جا نشد حلش یا تو دفتر پاسخ می دهند یا برگه تو کتاب می چسبانند. 
✅دفتر برداشتن برای ریاضی اختیاری هستش ولی من در کنار درسم میخواهم که دفتری برای حل تمرینات اضافه حتما داشته باشند.

طبق بودجه بندی کتاب ریاضی ششم ✅هر روز 1 صفحه تدریس شود. مثلا فصل اول 1 ماه تدریسش طول میکشه.
✅ هر فصل اهدافی داره که خدمتتون عرض می کنم. هر صفحه و شکل و.... که در کتاب ریاضی مشاهده میفرمایید دارای هدفی می باشد.
❇️ یه مطلبی خدمتتون عرض کنم در طول تدریس هر درس و کتابی سعی کنید دانش اموز در روند تدریس شرکت کند تا از درس لذت ببرد.

خب میریم سراغ فصل اول:
همانطور که ملاحظه میفرمایید این فصل دارای 4 بخش است که من اهداف هر بخش رو نوشتم و خدمتتون ارائه می کنم.
✅بخش اول الگو ها:
١- کشف روابط موجود در الگو های  خطی وبیان آن باعبارات کلامی ونمادی
٢- آشنایی با اعداد زوج و فرد از طریق الگو ها
٣-آشنایی ودرک مفهوم ضرب

✅ فصل اول ریاضی کتاب ششم مانند کتابهای چهارم و پنجم در مورد عدد و الگوها بحث شده است و از آنجا که قبلا دانش آموزان با چنین مطالبی آشنا شدند به راحتی با این مبحث ارتباط می گیرند.

✅ صفحه آغازین هر فصل دارای هدفی است که در رابطه با اهداف  فصل است. پس این صفحه مهم است و نباید از آن گذشت.
❇️ صفحه ی آغازین فصل 1 چند تصویر مشاهده می کنید. و آیه ای از سوره جاثیه   که در مورد آن به همراه دانش آموزان  بحث و گفتگو می شود.

❇️صفحه ی دوم:
فعالیت:
✅ هدف این صفحه  معرفی اعداد فرد و زوج است که در قالب چند الگوی عددی توضیح داده شده است. 
در اینجا مضرب های عدد 2 را معرفی می کند بطوریکه دانش اموز بتواند درک کند که اعدادی  مضرب 2 هستند که اگر بر دو تقسیم شوند باقیمانده آنها صفر می شود.
✅ در همین مرحله می توانیم بگیم حالا بچه ها مضرب های 3 رو بگید  . حالا مضرب های 4 و..... رو بگید.

☺️ اشاره می کنم شما در این قسمت با بازی هوپ و دست ورزی محیط کلاس را می توانید شاد و مفرح پیش ببرید

❇️ صفحه ی سوم:
در این صفحه با کار در کلاس سعی دارد مبحث زوج و فرد رو در قالب الگو بیان دارد.
البته بر روی محور  ونیز  با کمک چوب کبریت و مهره می توانید بطور کامل این بحث را جا بیندازید.
✅ در اینجا سعی می کنم از این صفحه خارج شده وکمی با انواع الگو ها آشنا شویم:

الگوهای اعداد:

گاهی دربین اعداد یا شکل ها یک قانون به طور مرتب تکرار می شود وبه این تکرار شدن مرتب ومنظم، الگو گفته می شود.


❇️ الگوها به دونوع مختلف تقسیم می شوند:

1.الگوی عددی:
به رابطه ی بین اعداد گفته می شود.مانند
1،3،9،27،...

2.الگوهای شکلی یا هندسی:
به رابطه ی بین شکل ها گفته می شود.


❇️ الگوهای عددی:

در این الگو که از تعدادی عدد تشکیل شده است،ابتدا باید رابطه ی بین اعداد را کشف وسپس اعداد بعدی الگو را حدس زد.
اعداد در این الگو غالبا در دو نوع  افزایشی و کاهشی ظاهر می شود.

1)الگوهای عددی افزایشی:

در این الگوها، هر عدد از عدد قبلی خود بزرگ تر است ومعمولا در آن ها از عملیات جمع وضرب وگاهی ترکیب آن ها با سایر عملیات (مثلا تفریق)استفاده می شود.

با توجه به الگوهای عددی داده شده به جای...چه عددی قرار می گیرد؟

3،7،11،15،19،...

هر عدد 4واحد از عدد قبلی خود بزرگ تر است.
بنابراین برای یافتن عدد بعدی، کافی است عدد 19را با4جمع کنیم:
19+4=23

10،11،13،17،25،41،...
اعداد به ترتیب +1،+2،+4و....شده اندواعدادی که افزوده می شوند،در حال دو برابر شدن هستند.
 
بنابراین به عدد بعدی،باید 32 واحد 16×2می شود32افزود:
41+32=73

1،3،9،27،81،...
هر عدد سه برابر عدد قبلی خود است.
برای پیدا کردن عدد بعدی،کافی است 81 را در 3ضرب کنیم:
3×81=243
3،7،15،31،63،...
برای این اعداد می توان دو الگوی متفاوت در نظر گرفت که پاسخ هر دو،در نهایت یکی است.
هر عدد از دو برابر عدد قبلی،یک واحد بیش تر است،بنابراین عدد بعدی 127می باشد.
63×2+1=126+1=127

٢) الگوهای عددی کاهشی 
در این الگوها بر خلاف الگوهای عددی افزایشی،هر عدد از عدد قبلی خود کوچک تر است ومعمولا در آن ها از عملیات تفریق وتقسیم وگاهی ترکیب آن ها با سایر عملیات (مثلا جمع)استفاده می شود.

800،400،200،100،...
همان طور که مشاهده می کنید،هر عددنصف عدد قبلی خود است،
بنابراین برای یافتن عدد بعدی،
کافی است عدد100رابر2تقسیم کنیم:

100÷2=50

60،56،50،42،32،...
به مقدار اعدادزوج،از اعدادکم شده است،
بنابراین از عدد بعدی باید 12واحد کم کرد:
32_12=20

94،46،22،10،4،...
در این الگو،هم زمان از عمل تقسیم وتفریق استفاده شده است. بنابراین برای پیدا کردن عددبعدی یک واحد از نصف 4 کم می کنیم:

4÷2_1=1

42،15،6،3،...
برای این اعداد می توان دو الگوی متفاوت در نظر گرفت که پاسخ هر دو،درنهایت یکی است.
راه حل اول:رابطه ی بین اعداد تفریق است وعدد ی که در تفریق استفاده می شود،
هر بار ثلث عدد قبلی است.
بنابراین برای یافتن عدد بعدی،
کافی است یک واحد 
3÷3=1
ازعدد3کم کنیم:
3_1=2


راه حل دوم:در این الگوها هم زمان از عمل جمع وتقسیم استفاده می شود.
به هر عدد 3واحد افزوده شده وثلث آن محاسبه می شود.

42+3÷3=15      15+3÷3=6
6+3÷3=3           3+3÷3=3

❇️ الگوهای شکلی 
اساس کار الگوهای شکلی هم مانند الگوهای عددی است،
یعنی باید با توجه به ترتیب شکل ها٬ رابطه ی میان آن ها را پیدا کرده وشکل بعدی را حدس زد.

?یک نکته مهم در مورد الگو ها
یک الگو می تواند چندین جواب داشته باشد برای مثال عدد بعدی در این الگو چیست؟
١.٢.4
جواب اول ٧ چون فاصله عددها به ترتیب ١ و ٢ و ٣ است و به همین ترتیب عدد بعدی ١١ می شود
جواب دوم ٨ چون عددها دو برابر می شوند و اگر همین طور ادامه یابد عدد بعدی می شود ١6 
جواب سوم ١ چون عددها دوباره تکرار می شوند یعنی ١،٢،4،١،٢،4
جواب های دیگری هم می شود داد مثلا ١،٢،4،4،٢،١،١،٢،4،4،٢،١
نتیجه اینکه حتما ازبچه ها در مورد پاسخشان سوال کنید ممکن است انها به الگوی درستی فکر کرده اند که شما نسبت به ان بی توجه بوده اید.

❗️❗️برای بدست آوردن رابطه کلی الگوی عددهایی که فاصله انها یکسان هست از روش زیر استفاده می کنیم:

جواب: در الگوی زیر عدد بیستم چند است؟
2  ،  5، 8، 11،...

جواب: با دقت در الگوی مبیبینیم که فاصله اعداد 3 واحد 3 واحد می باشد.
برای بدست اوردن عدد چهارم که 11 هست

2️⃣--(+3)--5️⃣--(+3)--8️⃣--(+3)--1️⃣1️⃣

3تا عدد سه را با هم جمع می کنیم و به عدد اول یعنی 2 اضافه می کنیم
(3×3)+2=11
عدد چهارم
پس برای به دست اوردن عدد بیستم باید نوزده تا عدد 3 رو با هم جمع کنیم و با عدد اول (2) جمع می کنیم

(19×3)+2=59

یا
شماره عدد خواسته شده رو در عدد 3 ضرب می کنیم که بیستمین مصرب عدد سه می شود با توجه به عدد اول که 2 هست از اولین مضرب 3 یک واحد کمتر است پس منهای یک می کنیم
(20×3)-1=59

?مثال: عدد شصت و پنجم الگوی زیر را به دست اوردید.

2  ،   14  ،   26  ، 38،...

جواب: اگر به الگو دقت کنیم فاصله بین اعداد 12 می باشد پس برای بدست اوردن عدد شصت و پنجم از یکی از دو روش زیر استفاده می کنیم

(12×64)+2=770

یا 

(12×65)-10=770

?اعداد زوج 
2/4/6/8/00000
الگوی اعداد زوج ⬅️ 
شماره عدد × 2 
بیستمین عدد زوج 
20×2=40

?اعداد فرد 
1/3/5/7/9.....
الگوی اعداد فرد ⬅️
(شماره عدد ×2)-1
بیسمتین عدد فرد 
20×2=40
40-1=39

مضرب های 3?

از حاصلضرب اعداد طبیعی در عدد 3 بدست می ایند

3/6/9/12/15/18/21/24/27/30/………

الگوی مضرب های 3 ⬅️
شماره مضرب ×3
 سی و دومین مضرب 3
32×3

مضرب های  5  ?

از حاصلضرب اعداد طبیعی در عدد 5  بدست می ایند
5/10/15/20/25/30/35/40/………

الگوی مضرب های  5   ⬅️

شماره مضرب × 5
 سی و دومین مضرب 5
32×5=160

بخشپذیری بر 2 

1️⃣ در تقسیم بسته هایی ده تایی و صد تایی و..... بر 2 باقیمانده ای نداریم
در نتیجه فقط باقیمانده یکان مهم هست 
2️⃣ اعدادی بر 2 بخشپذیر هستند که یکان ان ها زوج باشد

بخشپذیری بر 5 

1️⃣ در تقسیم بسته هایی ده تایی و صد تایی و..... بر 5  باقیمانده ای نداریم
در نتیجه فقط باقیمانده یکان مهم هست  در نتیجه 
2️⃣ اعدادی بر 5 بخشپذیر هستند که 
یکان ان ها صفر یا 5  باشد

باقیمانده تقسیم  اعداد بر 2 

اعداد زوج باقیمانده صفر 
اعداد فرد باقیمانده یک

باقیمانده  تقسیم اعداد بر 5 

نتایج به دست امده بعد از دست ورزی 
 باقیمانده تقسیم فقط به یکان بستگی دارد 

1️⃣ اگر یکان صفر یا پنج باشد بر 5 بخشپذیر است و باقیمانده صفر 

2️⃣اگر یکان کمتر از 5 بود باقیمانده همان یکان است 

3️⃣ اگر یکان عدد بزرگتر از 5 باشد برای تعیین باقیمانده عدد 5 را از یکان کم می کنیم

1،4،9،16،25،.... الگوی مربعی هستند
 الگوی مربعی شماره شکل در خودش ضرب می شود 
1،3،6،10،15،21،.... الگوی مثلثی هستند 
در الگوی مثلثی شماره شکل ضرب یکی بیشتر تقسیم. بر 2

مثلا الگوی دهم مثلثی رو بخایم بدست بیاربم

10 ضرب 11 حاصل تقسیم بر دو 
که پاسخ،میشه 55 یعنی دهمین عدد در الگوی مثلثی 55 است

✅ معرفی الگوی مثلثی و الگوی مربعی:
 در ابتدا به تعریف الگوی عدد های مثلثی می پردازیم:
به الگوی عددهای  ...و21و15و10و6و3و1  الگوی عددهای مثلثی گفته می شود.
به الگوی عددهای...و36و25و16و9و4و1   الگوی عددهای مربعی گفته می شود

✳️ الگوی مثلثی به زبان ساده چیدمان و آرایش آن به شکل مثلث می باشد. و هر مرحله از مجموع مرحله ی قبلی و شماره شکل تشکیل می شود یعنی:
در شکل شماره 1 (با توجه به تصویر) یک دایره می باشد.
در شکل شماره2 مجموع مرحله ی قبل (یک دایره) و شماره شکل 2 (دو دایره) می باشد که در شکل دوم مجموعا سه دایره خواهیم داشت.
همین طور در شکل سوم نیز، مجموع مرحله ی دوم و شماره شکل که جمعا 6 دایره (3 دایره از مرحله ی قبل و 3 دایره مربوط به شماره شکل3)خواهد بود.
در مرحله چهارم چه اتفاقی می افتد؟
درست حدس زدید10 مجموع تعداد مرحله ی قبلی به اضافه تعداد شماره شکل (6دایره از مرحله قبل و 4 دایره مربوط به شماره شکل)و این روند تا آخر ادامه دارد
یعنی در مرحله یک، یک دایره
در مرحله ی دوم، سه دایره 
در مرحله سوم، شش دایره
در مرحله چهارم، ده دایره
در مرحله پنجم، 15 دایره
در مرحله ششم، 21 دایره
و...
ادامه خواهد داشت.
به عبارت دیگر:
شکل یک: 1
شکل دوم: 3 =2+1
شکل سوم:6= 3+2+1
شکل چهارم:10=4+3+2+1
شکل پنجم:15=5+4+3+2+1
شکل ششم 21=6+5+4+3+2+1
حالا شکل دهم؟
بله درست حدس زدید::55=10+9+8+7+6+5+4+3+2+1دایره در دهمین شکل خواهد بود.
نتیجه گیری اگر به جای تعداد دایره فقط اعداد را بنویسیم این الگوی عددهای مثلثی به دست می آید:...و21و15و10و6و3و1

راستی دانش آموزان پایه ششم برای شمارش تعداد پاره خط ها یا تعداد زاویه ها چه الگویی به کار می بردید؟

بله درست حدس زدید همان الگوی عددهای مثلثی می باشد:
توجه کنید:
 تعداد زاویه ها را با توجه به تفکر نظام دار، مرحله به مرحله به دست می آوردیم و جمع می کردیم.
مرحله اول3 زاویه، مرحله دوم 2 زاویه، مرحله سوم 1 زاویه که مجموعا 6 زاویه به دست می آید.
در پاره خط ها هم همین قوانین را رعایت می کردیم.
پس: اگر مرحله ی اول را درست انجام دهیم، پیش بینی بقیه مراحل بسیار ساده خواهد بود.
چون 6= 1+2+3
که این عین الگوی اعداد مثلثی می باشد.
✳️ مثال: اگر یک خط راست 6 نقطه داشته باشد، چند پاره خط را تشکیل می دهد؟ کافی است تعداد پاره خط مرحله اول را داشته باشیم. 
 بین 6 پاره خط 5 فاصله وجود دارد که در مرحله اول 5 پاره خط به دست می آید.
پس: 15=5+4+3+2+1
ما 15 پاره خط خواهیم داشت.
 راستی ما کاری به فرمول پیدا کردن پاره خط ها نداریم. (تعداد نقاط × تعداد فاصله، پس از ضرب، بر 2 تقسیم می کنیم.)
 منظور ما کشف رابطه ها می باشد.
 ✳️ مثال های دیگر:
 بر طبق الگو های مثلثی در چندمین شکل 66 به دست می آید؟ پاسخ: یازدهمین شکل چون:
66= 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11
 بر طبق الگوهای مثلثی نهمین شکل چه عددی به دست می آید؟ پاسخ:45 چون:
45=  9+8+7+6+5+4+3+2+1
✳️ نکته: فقط چینش آن ها در این دو مثال عکس هم می باشد.
البته فرمول محاسبه دارد ولی لزومی ندارد (2 ÷ [ (1+ شماره ی شکل) × شماره ی شکل ]. 
 الگوی اعداد مربعی که بسیار راحت تر و ساده تر می باشند. 
 همان طور که در این تصویر مشخص است هر شماره شکل در خودش ضرب شده است.
مثال: بر طبق الگوی عددهای مربعی مجموع اعداد 121 در چندمین شکل به دست می آید؟ پاسخ: شکل 11 چون این عدد در خودش ضرب شود پاسخ 121 خواهد بود.
✳️ مثال دیگر: بر طبق الگوی عددهای مربعی دهمین شکل چه تعداد خواهد بود؟ پاسخ: 100 چون عدد 10 در خودش ضرب شود 100 خواهد بود.
البته برای داشتن مهارت باید تمرین بیشتری انجام شود. رابطه ی ضرب و تقسیم در الگوی عددهای مربعی را به خوبی فرا بگیریم. یعنی 121 همان 11 ضرب 11 می باشد یا 10 در خودش ضرب شود، پاسخ 100 خواهد بود.

0

خان دوم:

یافتن چشمه ی آب

همین‌طور که به رفتن ادامه می‌داد از گرمای شدید هوا تشنه شد و آبی نمی‌یافت سر به آسمان فرو برد و از خدا کمک خواست.
در همان زمان میشی در برابرش ظاهر شد پیش خود گفت: آبشخور این میش کجاست؟
پس به دنبال او روان شد و به چشمه آبی رسید و سیراب شد و تنش را شست و بعد گورخری شکار کرد و خورد.
پس قبل از خواب به رخش گفت که با کسی درگیر نشود و اگر خبری شد او را
از خواب بیدار کند.

خان سوم:

جنگ رستم با اژدها

ناگاه در دشت اژدهایی ظاهر شد که از سر تا پایش حدود هشتاد گز بود.
وقتی آمد و رستم را خفته و اسب را هم در حال چرا دید پیش خود گفت: چه کسی جرات کرد اینجا بخوابد؟ حتی دیوان و پیلان و شیران هم از اینجا نمی‌گذرند پس به‌سوی رخش حمله برد.

رخش اول به‌سوی رستم رفت و او را بیدار کرد ولی اژدها در دم ناپدید شد.
رستم عصبانی شد که چرا بیخود مرا بیدار کردی؟ دوباره خوابید.

باز اژدها بیرون آمد و رخش دوباره به نزد رستم رفت و سروصدا راه انداخت و او را بیدار کرد. اما اژدها دوباره ناپدید شد. رستم به رخش گفت: اگر دوباره بیخود بیدارم کنی سرت را می‌برم و پیاده به مازندران می‌روم.

اژدها سومین بار پدیدار شد اما رخش جرات نمی‌کرد به‌سوی رستم برود ولی بالاخره دوباره به صدا درآمد.

وقتی رستم بیدار شد آشفته بود اما خداوند نگذاشت اژدها دوباره پنهان شود و رستم او را دید و تیغ کشید و به اژدها گفت: نامت را بگو که دیگر در جهان نخواهی بود. اژدها گفت: از چنگ من کسی جان سالم به در نبرده است. نام تو چیست؟ که مادرت باید برایت گریه کند.

چنین داد پاسخ که من رستمم
ز دستان سامم هم از نیرمم
به تنها یکی کینه ور لشکرم
به رخش دلاور زمین بسپرم

سپس با اژدها درآویخت. رخش که زور تن اژدها را می‌دید جلو آمد و پوست اژدها را با دندان کند طوری که رستم متعجب شد.

رستم با تیغ سر اژدها را برید و زمین پر از خون شد و چشمه‌ای از خون او به وجود آمد.

رستم نام یزدان بر زبان آورد و گفت: تو به من زور و دانش و فر و عظمت دادی و سپاس گذارد سپس به‌سوی آب رفت و سرو تن شست.

هفت خان رستم

⭕️ خان چهارم:

کشتن رستم زن جادوگر را

رستم به سفرش ادامه داد به‌جایی رسید پر از درخت و گیاه و آب روان. 
چشمه‌ای دید و در کنارش جامی پر از شراب و غذا و نان یافت و متعجب شد.
 زن جادوگر وقتی رستم را دید خود را به شکل زیبایی درآورد. 
در کنار چشمه تنبوری بود. رستم آن را گرفت و می‌خواند که من آواره‌ای هستم که شادی از من گرفته‌شده است و من گرفتار جنگ شده‌ام. 
پس جادوگر با رویی زیبا نزد او رفت و رستم از دیدن او شاد شد اما تا رستم نام خدا بر زبان آورد جادوگر چهره ی زشت خود را یافت و رستم با خم کمندش سر جادوگر را به بند آورد و او را با خنجر به دو نیم کرد.

هفت خان رستم

⭕️ خان پنجم:

گرفتاری اولاد به دست رستم

رستم به راهش ادامه داد تا به‌جایی رسید که روشنایی آنجا نبود.
گویی خورشید را به بند کرده‌اند ازآنجا به‌سوی روشنایی رفت و جهانی سرسبز با آب‌های روان دید. از رخش پایین آمد و ببر بیان را درآورد و شست و لگام رخش را برداشت تا بچرد. وقتی خود و ببر خشک شد آن را پوشید و خوابید.
دشتبان وقتی رستم و رخش را در کشتزارش مشاهده کرد با چوب به‌پای رستم زد و گفت: چرا اسبت را در این دشت چرا می‌دهی و کشت مرا پامال می‌کنی؟
رستم گوش های او را گرفت و از بن کند. دشتبان به نزد پهلوان دلیر و جوانی به نام اولاد رفت و به او شکایت برد. 
اولاد با نامداران خنجردارش به‌سوی رستم رفت و پرسید: نام تو چیست؟ چرا گوش این دشتبان را کندی؟ چرا اسبت را در کشتزار او چراندی؟ الآن جهان را پیش چشمت سیاه می‌کنم.
 رستم گفت: اگر نام من به گوشت برسد در دم جان می‌دهی. پس چون شیر به میان لشکر اولاد رفت و همه را قلع‌وقمع کرد و سپس به‌سوی اولاد رفت و او را به کمند کشید و گفت: اگر راستش را بگویی و کمکم کنی با تو کاری ندارم. 
جای دیو سپید و پولاد غندی و بید و جایی که کاووس شاه زندانی است را به من نشان بده تا من شاه مازندران را کنار زده و تو را سرکار بیاورم.
 اولاد گفت: خشم را کنار بگذار تا جوابت را بدهم. صد فرسنگ تا زندان کاووس و ازآنجا تا خانه ی دیو سپید نیز صد فرسنگ راه است که راهی دشوار است میان کوهی هولناک که پرنده پر نمی‌زند و دوازده هزار دیو جنگی در آنجا هستند.
 آنجا دیو بزرگی را می‌بینی بعدازآن سنگلاخی است که آهو هم از آن نمی‌گذرد و بعد رود آب که پهنای آن از دو فرسنگ هم بیشتر است و کنارنگ دیو نگهبان اوست و نره دیوان هم گوش‌به‌فرمانش هستند بعد از بزگوش تا نرم پای سیصد فرسنگی خانه دیوان است. از بزگوش تا مازندران راه بسیار بدی است و بعد لشکری مجهز به انواع سلاح‌هاست و هزارودویست پیل جنگی و تو به‌تنهایی از پس آن‌ها برنمی‌آیی.
رستم خندید و گفت: اگر با منی همراهم بیاوببین که من یک‌نفره چه بلایی سرشان می‌آورم. حالا زندان کاووس را نشانم بده. پس بر رخش نشست و اولاد نیز از پسش دوان بود تا به کوه اسپروز رسیدند. در مازندران آتش روشن بود.
 رستم گفت: آنجا کجاست؟ اولاد پاسخ داد: آنجا مازندران است که دو بهره از شب بیشتر در آنجا نمی‌خوابند.رستم خوابید و وقتی خورشید سر زد برخاست و اولاد را به درخت بست و به راه افتاد.

هفت خان رستم

خان ششم:

جنگ رستم با ارژنگ دیو

رستم مغفر بر سر و ببر بیان بر تن کرد و به‌سوی ارژنگ دیو رفت و در میان لشکر دیو نعره زد.
ارژنگ دیو بیرون آمد و وقتی رستم او را دید با اسب به‌سوی او تاخت و سر و گوشش را گرفت و سرش را از تن جدا کرد و به‌سوی دیوان انداخت. آن‌ها ترسیدند و قصد فرار کردند. 

رستم شمشیر کشید و آن‌ها را کشت و دوباره به کوه اسپروز برگشت و بند اولاد را باز کرد و دمی استراحت نمود و سپس از اولاد خواست تا جای کاووس شاه را نشانش دهد. 
وقتی به شهر رسیدند رخش خروش برآورد و کاووس صدایش را شنید و به ایرانیان گفت: روزگار سختی سرآمد.
این صدای رخش است.
رستم نزد کاووس رسید. همه پهلوانان از طوس و گودرز و گیو و گستهم و شیدوس و بهرام دورش را گرفتند و شاد شدند. کاووس او را در آغوش کشید و از احوال زال پرسید و به او گفت: باید رخش را پنهان کرد زیرا وقتی به دیو سپید خبر برسد که ارژنگ دیو کشته‌شده با نره دیوان به اینجا می‌آید و بعد همه زحمت‌هایت بی‌ثمر می‌شود. 
تو الآن به‌سوی خانه دیو برو تا به امید خدا سر او به خاک آوری باید از هفت‌کوه بگذری که دیوان در سرتاسر آن هستند بعد غار هولناکی می‌بینی که دور آن پر از نره دیوان جنگی است و در غار دیو سپید است. 
اگر بتوانی او را بکشی باید خون‌دل و جگر دیو سپید را بیاوری چون پزشک فرزانه‌ای گفته است که اگر خون‌دل او را به چشم بمالیم چشمان ما بینا می‌شود.

هفت خان رستم

⭕️ خان هفتم:

کشتن دیو سپید

رستم با اولاد به راه افتاد وقتی به هفت‌کوه رسید و نزدیک غار شد و در اطراف لشکر دیوان را دید به اولاد گفت: هرچه از تو پرسیدم درست پاسخ دادی اگر این سؤالم را هم درست جواب دهی تو را خوشبخت می‌کنم پس راه را به من نشان بده و از رازهای آن مرا باخبر کن. 
اولاد گفت: وقتی آفتاب گرم شود دیو به خواب می‌رود پس باید صبر کنی تا بتوانی پیروز شوی. دیگر از دیوان اثری نمی‌بینی به‌جز تعدادی جادوگر که پاس می‌دهند. پس رستم صبر کرد و دست و پای اولاد را بست و در زمان معین به میان سپاه رفت و سر همه را با خنجر زد و ازآنجا به‌سوی دیو سپید رفت.
 غاری تیره چون دوزخ دید وقتی چشمش به تاریکی عادت کرد دیو سپید را دید که چون کوهی خوابیده بود. رویش چون شبه و مویش مانند شیر بود.
رستم در کشتنش عجله نکرد و غرید و دیو را بیدار کرد. 
دیو سنگ آسیاب را برداشت و به‌طرف رستم رفت. رستم با تیغ یک دست و یک پای دیو را برید و با او گلاویز شد. زمین پر از خون شده بود. رستم با خود گفت: اگر من امروز زنده بمانم همیشه جاودان خواهم بود. دیو سپید با خود گفت: از جانم ناامیدم اگر از چنگ این اژدها رها شوم نمی‌گذارم کسی مرا ببیند. سرانجام به نیروی یزدان تهمتن چنگ زد و دیو را از گردن بلند کرد و بر زمین کوفت و او مرد پس خنجر را فروبرد و جگرش را بیرون آورد. دیوانی که آنجا بودند همگی فرار کردند. 
رستم سرو تن شست و به نیایش پروردگار پرداخت سپس بند اولاد باز کرد و جگر را به اولاد سپرد و به‌سوی کاووس حرکت کردند. اولاد گفت: در مازندران کسی نیست که همتای تو باشد. تو سزاوار تاج‌وتخت هستی. شایسته است که به قولت عمل کنی.
رستم گفت: من مازندران را به تو خواهم سپرد ولی باید ابتدا شاه مازندران را گرفت و در چاه انداخت و بعد دیوان دیگر را نابود کرد سپس اگر زنده بمانم به قولم عمل می‌کنم. کاووس باخبر شد رستم بازگشته است پس شاد شد و بر او آفرین گفت.
بر آن مام کو چون تو فرزند زاد
نشاید جز از آفرین کرد یاد
هزار آفرین باد بر زال زر
ابر مرز زابل سراسر دگر
رستم خون را در چشمان شاه و همراهانش ریخت و همه بینا شدند. 
پس مدتی آسودند و سپس راه افتادند و دشمنان را در مازندران قلع‌وقمع کردند و آنقدر از جادوگران کشتند که خون روان شد.
 کاووس به لشکریان گفت: دیگر از کشتن دست بکشید سپس به رستم گفت:باید مرد دانایی یافت که نزد سالار مازندران رود و او را روشن کند.
 رستم پذیرفت و شاه نامه‌ای بر حریر سپید نوشت و در آن به شاه مازندران بیم و نوید داد و فرهاد را فرستاد تا نامه را به او برساند.

‍❇️ تحلیل ابیات درس هفت خان رستم❇️

خروشید و جوشید و بر کند خاک............. ز سُمّش زمین شد همه، چاک چاک 

رخش شیهه کشید و خشمگین شد و به نشانه ی یورش سُم خود را بر زمین کوبید به گونه ای که زمین زیر پایش کنده شد. 
تعداد جملات: 4 جمله 
نهاد: زمین 
مفعول: خاک 
در این بیت آرایه مبالغه دیده می شود 
قافیه: خاک، چاک چاک 
ردیف: ندارد 

بزد تیغ و بینداخت از بر، سرش.............. فرو ریخت چون رود، خون از برش 

رستم سر اژدها را از تنش جدا کرد و خون مانند رود از تن اژدها جاری شد. 
تعداد جملات: 3 جمله 
نهاد: خون در مصراع دوم 
مفعول: سرش در مصراع اول 
در این بیت آرایه مبالغه و تشبیه وجود دارد.
قافیه: سرش، برش 

بینداخت چون باد، خَمِّ کمند.......................سر جادو آورد ناگه به بند 

رستم کمند (طناب حلقه شده) را با سرعت به سمت جادوگر انداخت و اورا اسیر کرد. 
تعداد جملات: 2 جمله 
مفعول: خم کمند و سرجادو 
قید زمان: ناگه 
در این بیت آرایه های تشبیه و مبالغه وجود دارد.

میانش به خنجر به دونیم کرد................. دل جادوان زو پر از بیم کرد. 

رستم از کمر جادوگر را به دونیم کرد و با این کار خود جادوگران دیگر را پر از وحشت کرد.
تعداد جملات: 2 جمله 
مفعول: میانش، دل جاودان (ترکیب اضافی)
قافیه: دونیم، بیم 
ردیف: کرد 

چو رستم بدیدش بر انگیخت اسب.............. بدو تاخت مانند آذر گُشسب 

هنگامی که رستم اورا دید اسبش را با سرعت به سوی او تازاند. 
تعداد جملات: 3 جمله 
نهاد: رستم 
مفعول: اسب، ضمیر پیوسته ی (ش) فعل بدید
در این بیت آرایه های تشبیه و مبالغه وجود دارد 
قافیه: اسب، آذر گشسب 
قید زمان: چو 

سر و گوش بگرفت و یالش دلیر............ سر از تن بکندش به کردار شیر 

رستم شجاعانه سر و گوش و یالش را گرفت و مانند شیر با شجاعت سرش را از تنش جدا کرد. 
تعداد جملات: 2 جمله 
مفعول: در مصراع اول (سرگوش و یالش)، در مصراع دوم (سر)
در این بیت آرایه تشبیه دیده می شود 
میان واژه های سر،گوش، یال مراعات نظیر وجود دارد. 
قافیه: دلیر، شیر 
ردیف: ندارد 

زبهر نیایش، سر و تن بشست................. یکی پاک جای پرستش بجست 

برای عبادت سر و تن خودرا شست و به دنبال جایی پاک و تمیز برای این کار گشت. 
تعداد جملات 2 جمله 
مفعول: سر وتن، یکی پاک جای پرستش 
قافیه: بشست،  بجست 
ردیف: ندارد 

از آن پس نهاد از بر خاک، سر............... چنین گفت: کای داورِ دادگر! 

سپس سربر خاک سجده گذاشت و گفت ای پروردگار عادل 
تعداد جملات: 3 جمله 
مفعول: سر 
منادا: داور 
قافیه: سر، دادگر 
ردیف: ندارد 

ز هر بد، تویی بندگان را پناه................... تو دادی مرا،گُردی و دستگاه 

در برابر هربدی و آسیبی تو برای بندگان پناه هستی و تو هستی که به من زور پهلوانی و شکوه و عظمت دادی. 
تعداد جملات:  2 جمله 
نهاد: در مصراع اول (تو) 
مفعول: گردی و دستگاه

نکات کلیدی کتاب فارسی ششم دروس سه تا پنج...
1- کدام گزینه کنایه است؟ (د) 
الف-خروشید و جوشید و برکند خاک 
ب- رستم در چنگ دیوان مازندران گرفتار شد 
ج- فرو ریخت چون رود، خون از برش
د- رخش به تنگ آمد 
2- با توجه به مصراع // چو رستم بدیدش بر انگیخت اسب// کدام گزینه نادرست است (ج) 
الف - رستم: نهاد   ب- رستم:  فاعل    ج- اسب: متمم   د- اسب: مفعول 
3- کدام گزینه کنایه نیست؟ (ج)
الف- آب در هاون کوفتن 
ب- به تنگ آمدن 
ج- دست را با آب شستن 
د - دست روی دست گذاشتن 
4- در کدام گزینه //کار // به معنی عمیق است؟ (ب) 
الف - با دوستم کاری داشتم 
ب- رستم زخمی کاری به اژدها زد 
ج - کاری داشتی صدایم کن 
د- کار داشتم 

5- در کدام گزینه مضاف و مضاف الیه دیده می شود؟ (ج) 
الف - کوه بلند     ب- ایران سربلند     ج- باغ گیلاس    د- گیلاسِ دُرشت 
6- نشانه جمع (ا ن) در کدام گزینه به درستی اضافه نشده است؟ (الف) 
الف - پرنده گان      ب- درختان    ج- رفتگان      د- بینندگان 
7- مترادف کلمات زیر را بنویسید 
نخجیر (           )   ترسناک (             ) شیطانی (           )

0

✅ تفاوت اغراق و مبالغه  و غلو 

1- مبالغه:
آن است که گوینده چیزی را ادعا می کند که هم از دیدگاه عقل و خرد ممکن و شدنی است هم عادتاً در آزمونهای زندگی نمونه هایی دارد، مثلا کسی به یار و دوست عزیزش بگوید: من ان قدر به تو انس دارم به طوری که دیگر کسی را دوست ندارم و از دیدن خلق جهان ملول و بیزارم.اگر چه ممکن است این شخص با افراد دیگری هم صحبت و انس داشته باشد می خواهد شدت انس و علاقه ی زیادش را به یارش بیان کند.   

2- اغراق:
آن است که عقلا ممکن باشد ولی عادتاً ناممکن و ناشدنی. مثلا بگوییم: او آن چنان محو تماشای دیدن تصویر بود که اگر تیر هم می آمد و به چشمانش می خورد، بسته نمی شد. این سخن از نظر عقلی امکان دارد که کسی آن قدر حواسش  به چیزی باشد که از اطرافش بی خبر باشد ولی  از نظر عرفی و عادتی غیر ممکن است  زیرا دراین حالت به طور ناخودآگاه پلک به هم می خورد.

3- غلو:
 آن است که نه عقلاً و نه عادتاً ممکن نباشد.نه با عقل و خرد جور در می آید نه به صورت عادی در زندگی نمونه داشته است؛مثلا  دهان کوچک کسی را به نقطه و صفر و هیچ،مانند کنند و کمر باریک او را به مو.

0

شما یه 4 ضلعی مثل مربع رو در نظر بگیر
از یک راسش قطرش رو رسم کن
میشه 2 تا مثلث
که مجموع زاویه های داخلیش میشه 360
2 × 180 = 360

حالا 5 ضلعی رو بررسی کنیم؛
دوباره از یک راسش تمام قطرهای ممکن رو رسم کن
2 قطر رسم میشه و 3 مثلث به وجود میاد
در نتیجه مجموع زوایای داخلیش میشه 3 تا 180
3 × 180 = 540

در مورد 6 ضلعی؛
باز هم از یک راسش تمام قطرهای ممکن رو رسم کن
3 تا قطر رسم میشه و 4 مثلث در داخل شکل به وجود میاد

دیگه اینطوری الگوسازی شد اگه دقت کنی

تعداد مثلث هایی که داخل شکل به وجود میاد، 2 تا کمتر از تعداد اضلاع شکل هست

(n - 2)

و چون مجموع زوایای داخلی هر مثلث برابر 180 درجه هست؛

✅ کافیه تعداد اضلاع رو منهای 2 کنیم و بعد در 180 ضرب کنیم تا مجموع زوایای داخلی شکل به دست بیاد

مثلا برای 8 ضلعی:

8 - 2 = 6

---> 6 × 180 = 1080°

0

❌ بیماریهای گوش:

بخش اصلی گوش در درون استخوان گیجگاهی قرار دارد و محافظت می‌شود. گوش میانی که به خارج و نیز به حلق راه دارد، ممکن است دچار عفونت شود. ترشحات موم مانند مجرای شنوایی ممکن است خشک و محکم شده و روی پرده صماخ را بپوشاند و در کار شنیدن اختلال ایجاد کند.

❌ عفونت گوش میانی:

به هنگام عفونت لوزه‌ها، گلو یا بینی میکروبها می‌توانند از طریق شیپور استاش به گوش میانی راه یابند و باعث عفونت این قسمت شوند. این عفونت اوتیت نام دارد و درکودکان بیشتر است. زیرا در آنها مجرای استاش کوتاه، مستقیم و نسبتا گشاد است. 
مهم: بیماری های عفونی مانند اوریون، سرخک، مخملک و سرماخوردگی و گلودرد چرکی، همگی می‌توانند موجب عفونت گوش میانی شوند.
برچسب: کم شنوایی دلیلی بر عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان
 
بسیاری از کم شنوایی‌ها که تا مدرسه، شناخته نشده‌اند، می‌توانند دلیلی بر عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان نسبت به سایر همکلاسی‌هایشان باشند. این افراد اغلب وضعیت درسی مطلوبی ندارند و به عنوان افراد بی‌توجه و یا حتی دارای مشکلات ذهنی برچسب زده می‌شوند.
 
 اگر مشکلات شنوایی در سنین کودکی تشخیص داده شود علاوه بر تاثیر مثبت بر گفتار و زبان، بروز عوارض سوء عاطفی روانی کم شنوایی را نیز از بین خواهد برد. به علاوه تشخیص زودرس از هزینه‌های سنگین توان بخشی شنوایی در سال‌های آتی خواهد کاست.
 
❌ دانش آموزانی که یکی از شاخص‌های پانزده‌گانه زیر را نشان دهند در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند و انجام آزمایش‌های شنوایی برای آنها ضرورت دارد:
1- دانش آموزانی که مشکل گفتاری دارند.
2- دانش آموزانی که مشکلات رفتاری و عاطفی روانی دارند.
3- دانش آموزانی که در خانواده ایشان فرد کم شنوا وجود دارد.
4- دانش آموزانی که در آزمون‌های بیماریابی قبلی مشکوک به کم شنوایی شناخته شده‌اند.
5- دانش آموزانی که در معرض صداهای مخاطره آمیز برای شنوایی قرار گرفته‌اند.
6- دانش آموزانی که علایمی از نشانگان ژنتیکی همراه به کم شنوایی را دارند.
7- دانش آموزانی که دچار عفونت‌های ویروسی مانند اوریون و سرخک شده‌اند.
8- دانش آموزانی که ضربه به سر آنها منجر به بیهوشی یا شکستگی جمجمه شده است.
9- دانش آموزانی که بعد از یک بیماری جدی به مدرسه مراجعه کرده‌اند.
10- دانش آموزانی که افت تحصیلی داشته‌اند.
11- دانش آموزانی که از داروهای سمی برای گوش استفاده کرده‌اند.
12- دانش اموزانی که دچارعفونت‌های مزمن گوش میانی شده‌اند.
13- دانش آموزانی که از گوش درد شکایت داشته‌اند.
14- دانش آموزان که از کم شنوایی خود شکایت داشته‌اند.
15- دانش آموزانی که نیاز به دیدن صورت دیگران در هنگام گوش کردن دارند.

0

واژگان هم خانواده: واژگانی که دارای ریشه ی مشترکی هستند و از نظر معنا به هم نزدیک هستند 
این جز مشترک معنی دار، ممکن است ریشه فعل یا اسم یا صفت یا ضمیر باشد
 مثلا 
بینا، بیننده، بینش و.... همگی از ریشه فعلی (بین) هستند 

شاکر، شکر،  تشکر، شکور و.... از ریشه (شکر) هستند

واژگان مترادف:  
کلمه هایی که معنی یکسان و مشابه دارند به طوری که در یک جمله به جای یکدیگر قرار می گیرند 

راحت: آسان 
نغمه: آواز

واژگان مخالف 
کلمه هایی که از نظر معنی مخالف هم هستند 

دیر و زود 
پیر و جوان 

با افزودن بی و نا به اول بعضی کلمه ها می توان متضاد آن ها را ساخت 

با ادب و بی ادب 
درست و نادرست

واژگان هم آوا (متشابه): 
کلمه هایی که تلفظ یکسانی دارند اما از نظر معنایی و نوشتاری متفاوت هستند 

غذا (خوراک) 
قضا (حکم کردن) 

خرد (کوچک) 
خورد (میل کرد)

حیاط (زمین جلوی خانه  )
حیات (زندگی) 

قریب (نزدیک) 
غریب (نا آشنا) 

✅بعضی کلمات هم آوا داریم که از نظر نوشتاری هم یکسان هستند ولی معنای متفاوت دارند 

روان (جاری) 
روان (روح) 

شیر (خوراکی)
شیر (حیوان) 

✅ کلماتی مانند حکما،  علما، خوش نما، ناقلا و.... آهنگ و وزن یکسانی دارند 
در پایان نثرهای موزون یا شعر دیده می شود 
کباب، شتاب، کتاب 
مقدسات،  ضایعات، تحقیقات 
آباد، خرداد، رویداد 
هم آهنگ هستند

حروف ربط 
به کلمه هایی که به تنهایی معنای مستقلی ندارند و جمله ها را به هم ربط می دهند حرف ربط یا پیوند می گویند 

و، تا، که، ولی، اما، چون، زیرا، اگر، همین که و....

✅ حرف (و) اگر دو جمله را به هم پیوند دهد حرف ربط است 

ولی اگر بین دو اسم یا دو صفت قرار گیرد حرف ربط نیست 

عزیز و مهربان ❌
کتاب و دفتر ❌

نکات تصویر خوانی 

✅ تصویر را با دقت می بینیم (دیدن)
✅ برای درک ارتباط اجرای تصویر، فکر می کنیم (اندیشیدن) 
✅ ارتباط اجزای تصاویر را درک می کنیم (یافتن)
✅ درباره ی آن صحبت می کنیم (گفتن)

کلمه ها از نظر ساختاری یا ساده هستند یا غیر ساده 

کلمه های ساده:
کلمه ای که فقط از یک قسمت تشکیل شده است 

کلمه های غیر ساده: 
کلمه ای که از چند قسمت ساخته شده است

کلمه های غیر ساده انواع گوناگون دارند 
الف) مرکب: 
واژه هایی که بیشتر از یک جز دارند و تمام اجزای آن ها معنی دار هستند 
مداد + پاک + کن 
خوش + حال 

ب) مشتق 
به واژه هایی که یک قسمت معنی دار و یک وند (پیشوند، میانوند، پسوند) دارند 
▪️پیشوند: به وند هایی که قبل از جز معنی دار باشند 
با + ادب 
ن+ سوز 
هم + نشین 
▪️میانوند: وند هایی که در بین کلمه های غیر ساده می آیند 
سر+تا+سر 
لب + ا+لب 
▪️پسوند: وندهایی که پس از جز معنی دار می آیند 
اصفهان + ی 
سبزه + زار 
آهن + گر
سرخ + ک
بچه + گانه 
باغ + چه 

نکته: 
بعضی از این وندها با اضافه شدن به یک واژه، به آن معنی (دارندگی و انجام دهندگی کاری) می دهند 
کارگر: کسی که کار می کند 
رفتگر: کسی که خیابان را تمیز می کند 
زرگر: کسی که با طلا و زر کار می کند 
صنعتگر: کسی که دارای صنعت و حرفه است

به کلماتی مثل سروبن، گلبن،خاربن، بید بن و.... که دو قسمت معنی دار دارند،کلمه های مرکب می گویند که کلمه ساخته شده دارای معنی است 
سرو: با معنی 
بن: با معنی 
سرو بن: ریشه درخت سرو 

هنگام داستان خوانی یا گوش دادن داستان سعی کنید شخصیت های داستان را بشناسید و موضوع را درک کنید 
فضا و مکان داستان را مجسم کنید.
زمان رخدادها را بدانیم 
پیام داستان را درک کنیم 
نام کتابی که داستان از آن نقل شده است را بخاطر بسپاریم 

برای اجرای نمایش جذاب تر؛
صحنه پردازی خوبی داشته باشیم 
نقش مناسبی انتخاب کنیم 
نقش را به نمایش گذاشته 
کارمان را نقد و بررسی کنیم 

خاطره نویسی 
زمان و مکان را مشخص کنید
شخصیت هایی را که در خاطره حضور دارند بنویسید 

خوب گوش دادن:
شنیدن و گوش دادن با هم تفاوت دارد 
آنچه به گوش ما می رسد شنیدن است 
اما آنچه با آگاهی و خواست خودتان انتخاب می کنید و در آن دقت می کنید و به دنبال هدفی هستید گوش دادن است 

شنیدن فرایندی جسمی است که صدا را می شنویم 
گوش دادن فرآیند تکامل یافته ای است که صدایی که برای گوش دادن انتخاب کرده ایم تفسیر می کنیم و پاسخگو هستیم